الفرق بين النسختين بتاع: «الحرب البولانديه السوفييتيه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت إضافة: et:Nõukogude-Poola sõda
ص روبوت تعديل: sk:Poľsko-boľševická vojna; تغييرات تجميلية
سطر 1:
[[File:Polish-soviet war 1920 Polish defences near Milosna, August.jpg|270px|thumb|left|قوات الدفاع البولانديه سنة 1920]]
'''الحرب البولانديه السوفييتيه''' هى حرب استمرت ما بين فبراير 1919 لحد مارس 1921 و شاركت فيها روسيا السوفييتيه و اوكرانيا السوفييتيه من ناحيه ضد الجمهوريه البولانديه التانيه و جمهورية اوكرانيا الشعبيه ، اربع دول اتأسسو مع نهاية [[الحرب العالميه الاولانيه]].هدف روسيا و بولاندا من دخول الحرب كان السيطره على اوكرانيا و خلصت الحرب بترسيم الحدود بين البلدين اللى استمرت لحد سنة 1939.
== الحرب ==
كانت فى مناوشات بين روسيا و بولاندا على خفيف طول سنة 1919 بس الحرب الحقيقيه ابتدت لما اعلن الزعيم البولاندى [[يوسف بيلسودسكى]] عن تحالف بينه و بين الزعيم الوطنى الاوكرانى [[سيمون بيتليورا]] يوم 21 ابريل سنة 1920.قوات الزعيمين ابتدت تغزو اوكرانيا و وصلت لحد العاصمه [[كييف]] و سيطرت عليها يوم 7 مايو. فى يونيه ابتدا [[الجيش الاحمر]] السوفييتى يعمل [[هجوم مضاد]] و وصل لحد الحدود البولانديه فى يوليه من نفس السنه.بدافع من الحماس الثورى ، كمل الجيش الاحمر تقدمه جوه اراضى بولاندا نفسها لحد ما وصل لحدود [[وارسو]] (فى اوائل شهر اغسطس).
== تدخل الغرب ==
القوى الامبيرياليه فى اوروبا الغربيه خافو من نجاح السوفييت فى تشكيل حكومه شيوعيه فى بولاندا و منها ممكن يوصلو لالمانيا فبعتو حمله عسكريه بقيادة الجينيرال الفرنساوى ماسكيم فيجان عشان يدى نصايح للجيش البولاندى.البولانديين عملم هجود مضاد فى نص اغسطس و كرشو الروس بره اراضيهم.
== نتايج الحرب ==
فى اكتوبر 1920 عمل الروس و البولانديين وقف اطلاق للنار و وقعو [[معاهدة ريجا]] يوم 18 مارس سنة 1921 و اللى نصت على ان اغلب اراضى اوكرانيا تتنيها ضمن الجمهوريه السوفييتيه و فى نفس الوقت ادت بولاندا حتت كتير من اراضى [[بيلاروسيا]] و [[اوكرانيا]].
== مصادر ==
* "Russo-Polish War." Encyclopædia Britannica. Deluxe Edition. Chicago: Encyclopædia Britannica, 2008.
 
[[تصنيف:حروب بولاندا]]
[[تصنيف:حروب الاتحاد السوفييتى]]
السطر 42 ⟵ 43:
[[ro:Războiul polono-sovietic]]
[[ru:Советско-польская война]]
[[sk:SovietskoPoľsko-poľskáboľševická vojna]]
[[sr:Пољско-совјетски рат]]
[[sv:Polsk-sovjetiska kriget 1919-1921]]