الفرق بين النسختين بتاع: «بيكينى»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صلا ملخص تعديل
صلا ملخص تعديل
سطر 8:
ظهر البيكينى لأول مره سنة [[1947]] على پلاچات [[فرنسا]] و اللى اخترعه فى العصر الحديث كان مهندس فرنساوى اسمه لويس رير Louis Réard ، و سماه بيكينى على اسم [[جزيرة بيكينى]] فى [[المحيط الهادى]] كانت [[امريكا]] عملت فيها تجربة قنبله ذريه فى يوليه 1946. لويس رير كان مهندس اوتوموبيلات لكن كان بيدير بوتيك للهدوم الداخليه ملك والدته فى [[باريس]] ، صاحبه مصمم الازياء چاك هيم Jacques Heim فصله و اعلن عنه ك " اصغر مايوه " ، و ظهر البيكينى لأول فى عرض ازياء فى باريس و لبسته " ميشيلينا بيرناردينى " Micheline Bernardini اللى كانت رقاصة ستربتيز استعانو بيها لإن المانيكانات ما رضيوش يظهرو بيه.
 
البيكينى على الرغم من كده ما بيعتبرش اختراع جديد لإنه كان معروف فى الازمنه القديمه و عند [[الرومان]] و [[اليونان]]يين. بعد ظهور البيكينى فى فرنسا انتشر فى نواحى العالم و ظهر كمان على شواطىءپلاچات [[اسكندريه]] فى [[مصر]] و بقى اشهر مايوه بتلبسه الستات.
 
لإن البيكينى بيتكون من حتتين خفاف فبيعتبر مريح فى اللبس على الپلاچ و فى العوم و بالذات لما الدنيا بتكون حر. و للبيكينى اشكال متنوعه منها الميكروكينى Microkini و ده الكلوت بتاعه صغير ، و المونوكينى monokini و ده بيتكون من [[كلوت]] بس من غير [[سوتيان]] ، و التانكينى Tankini و ده بيتكون من حتتين لكن الحته الفوقانيه بتغطى البطن ، و الچى-سترينج G-string و ده بيكينى عادى بس الكلوت من ورا صغير.