الفرق بين النسختين بتاع: «سلامه موسى»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
←‏موقفه من الحكم الملكى و ثورة 23 يوليو: بقي ده كلام .. يعني مش بس مافيش مراجع، لكن كمان في افتراضات للناس كانت هاتفكر ازاي لو كانو عاشو اكتر
سطر 102:
سلامه موسى كان تطورى ، و عاشق للحريه ، و وطنى ، و يعشق مصر لأقصى الحدود ، و على قد ما كان بيحب انجلترا و النهضه اللى فيها كان بيكره الإستعمار الإنجليزى و بيعتبره سبب التخلف اللى كان فى مصر اياميه، وما كانش بيحب [[الملك فاروق]] و كان بيعتبره رمز للفساد فى مصر و خطر عليه هو نفسه. لما قامت ثورة 23 يوليو رحب بيها سلامه موسى و كتب : " كان فساد الحكم ، قبيل خلع الشقى فاروق ، قد بلغ أقصاه. و كانت السراى تستخدم كل من شاءت من الموظفين ، و خاصة الجواسيس ، لتعقب جميع الذين يشتبه فى سلوكها نحوها " و بيضيف " كان يوم خلع فاروق يوم التهانى تصل إلى عن طريق التليفون ، و بالمصافحه فى الطريق ، و بالزياره لبيتنا حين كنا نقدم الشربات للمهنئين " <ref> سلامه موسى، تربية ، 299-298</ref>.
 
بيعتبر سلامه تأميم قناة السويس ، اللى هو نفسه طالب بيه و كتب عنه سنة 1947 قبل ما تقوم الثوره، أعظم حاجه عملتها الثوره بعد ما اتخلصت من الملك و الإقطاعين و الإنجليز ، و بيقول : " وكان أعظم ما قامت به الثوره ، بعد ذلك ، هو الإقدام على تأميم قناة السويس سنة 1956 " <ref> سلامه موسى، تربية ، 303</ref>. سلامه موسى اتوفى سنة 1958 قبل ما الدوله الجديده اللى اطاحت بالحكم الملكى ما تاخد شكلها الديكتاتورى الواضح و يعمها الفساد و الاستعراب و بطبيعة الحال لو كان عاش اطول كان حايصطدم بيها.
 
==فلسفته و ديانته==