الفرق بين النسختين بتاع: «ديموغرافيا السكان فى مصر»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت إضافة: lt:Egipto demografija
سطر 9:
آخر الأسر الفرعونية وقعت باحتلال الفرس لمصر سنة 341 قبل الميلاد وجه من بعدهم الرومان ، البيزنطيين ، العرب والأتراك ، وبعدهم البريطانيين . مصر أخدت استقلالها عن بريطانيا سنة 1922 وبعد الحرب العالمية التانية مصر أخدت استقلالها الكامل .فى سنة 1971 اكتمل بنا السد العالى وبحيرة ناصر اللى اتكونت وراه غيرت طريقة الزراعة والرى فى مصر من الحياض للدائم .ومع كده فضلت الزيادة السكانية وقلة الأراضى الزراعية والإعتماد الكامل على النيل بيضغطوا على موارد البلد ، والحكومة بتكافح عشان تجهز الإقتصاد لألفية الجديدة من خلال افصلاح الإقتصادى والإستثمار فى البينة الأساسية .
 
==السكان== << كلااام فارغ .. ملهوش اى مصادر
 
عدد السكان فى مصر وصل ل78.887.007 حسب التعداد فى 2006 .وغالبية السكان الموجودين فى مصر دلوقتى من العرق المصرى (94 % من السكان أو 74.1 مليون حسب CIA Factbook ، 7205 مليون حسب الأهرام ويكلى ) . المصريين انهارده بيتكلوا لغة من العربى اسمها العربى المصرى أو المصرى . 90% من السكان مسلمين و10 % [[أقباط أرثوذكس]] . قى مصر أقليات عرقية عددها محدود زى : القبايل العربية البدوية فى سينا والصحراء الشرقية ، وأقلية من البربر فى واحة سيوة ، والنوبيين فى جنوب مصر ، وقبايل البجا والدوم فى الصحراء الشرقية .
مصر كان فيها جاليات أجنبية كتيرة وقت الإحتلال زى اليونانيين والإيطاليين والسوريين واليهود والأرمن ، ودلوقتى أغلبهم سافر وساب البلد عشان الأحداث السياسية اللى حصلت فى مصر فى الخمسينات ، ومصر دلوقتى فيها أكتر من 900 ألف لاجىء أو طالبين لجوء أغلبهم فلسطينين أو سودانيين .