الفرق بين النسختين بتاع: «الروح القدس»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص punctuation + {{حرف عربى|(
سطر 1:
'''الروح القدس''' هو كيان مقدس اجمعت عليه كل [[الديانات الابراهيميه]] , حتى لو حصل اختلاف على تعريفه ايه هو و ايه طبيعته و اد ايه هو مقدس.
 
== الروح القدس فى [[اليهوديه]] ==
 
الروح القدس فى [[اليهوديه]] مختلف عن المسيحيه , ومتفق مع [[الاسلام]], فى ان الروح القدس هو الوحى اللى بينزل على الانبيا و الرسل من عند ربنا و انه عنده مكانه خاصه بينه و بين بقيه ال[[ملايكه]], بس مهوش ربنا او صوره منه انما تابع ليه.
 
== الروح القدس فى [[المسيحيه]] ==
 
الروح القدس عن اغلب الطوايف [[المسيحيه]] هو اقنوم من أقانيم الله الواحد مع أقنوم الله و اقنوم الابن فى [[التالوت]] و ان الروح القدس بيساعد المؤمن فى صلاته, فالمؤمن لما بيبقى متصل بربنا فى الصلاه بيبقى مملؤا من الروح القدس.
 
هو من أقانيم لله الواحد،الواحد, مع أقنوم الله الأب وأقنوم الله الابن.
== الروح القدس فى [[الاسلام]] ==
 
== الروح القدس فى [[الاسلام]] ==
الاسلام متفق مع رائى [[اليهوديه]] فى الروح القدس, و مختلف مع المسيحيه , فى ان فى ان الروح القدس هو الوحى اللى بينزل على الانبيا و الرسل من عند ربنا و ليه مكانه كبيره و مختلفه عن باقى المخلوقات التابعه لربنا. المسلميين بيحددوا انه الملاك جبريل و انه عنده مكانه خاصه بينه و بين بقيه ال[[ملايكه]]. الملاك جبريل اعظم و مكانته اعلى من بيقه الملايكه فالقران بيذكر مكانته فى اكتر من ايه زى
 
[[الاسلام]] متفق مع رائىرأى [[اليهوديه]] فى الروح القدس, و مختلف مع المسيحيه , فى ان فى ان الروح القدس هو الوحى اللى بينزل على الانبيا و الرسل من عند ربنا و ليه مكانه كبيره و مختلفه عن باقى المخلوقات التابعه لربنا. المسلميين بيحددوا انه الملاك جبريل و انه عنده مكانه خاصه بينه و بين بقيه ال[[ملايكه]]. الملاك جبريل اعظم و مكانته اعلى من بيقه الملايكه فالقران بيذكر مكانته فى اكتر من ايه زى:
 
*( {{حرف عربى|(قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ ) }}
 
* فى سورة القدر {{حرف عربى|("لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (٣3) تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ")}}
 
* {{حرف عربى|("قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ )}}
 
* ("{{حرف عربى|(وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا ")}} [الإسراء : 85].
 
* {{حرف عربى|("وآتينا عيسى ابن مريم البينات وأيدناه بروح القدس ")}}
 
*
 
المسلمين بيؤمنوا كمان ان الروح القدس ليه مهمات ربنا امره بيها غير الوحى للانبيا و الرسل و مساعدته ليهم زى ما اتذكر فى الاية (" وآتينا عيسى ابن مريم البينات وأيدناه بروح القدس "), بس تأييد الله بالروح القدس مش للمسيح بس و انما لرسل و انبيا تانيين زى النبى داود و النبى [[محمد]]. المسلمين مؤمنيين و متفقيين مع المسيحيه ان الروح القدس بيساعد المؤمن فى صلاته وفى حياته, فالمؤمن لما بيبقى متصل بربنا فى الصلاه بيبقى مملؤا من الروح القدس.
 
 
 
 
[[تصنيف:ديانات ابراهيميه]]
السطر 36 ⟵ 33:
[[تصنيف:مسيحيه]]
[[تصنيف:اسلام]]
 
 
 
[[af:Heilige Gees]]