الفرق بين النسختين بتاع «تسامح»

تم إزالة 9 بايت ،  قبل 10 سنوات
ص
روبوت: تغييرات تجميلية
(استحمال)
ص (روبوت: تغييرات تجميلية)
'''استحمال الناس لغيرهم''' التسامح ( توليرانسيه ) هي مصطلحات بتستعمل في السياق الثقافي و الجتماعي و الديني عشان توصف قبول الاخر و بتمنع التمييز ضد الاقليات سواء الدينيه او العرقيه او الاجتماعيه. 'عدم الاستحمال' ممكن استخدامها للإشارة للممارسات التمييزية اللى مطلوب منعها.
 
 
رغم إن المصطلحات دى كانت علشان تشير للتسامح الديني للأقليات الدينية والطائفية بعد [[التعديل البروتستانتى]] , لكن المصطلحات بتستخدم علشان تشير لمجموعة واسعة من ممارسات التسامح مع الجماعات أو الأحزاب السياسية أو الأفكار اللى بيكون عليها اعتراض على نطاق واسع <ref>[http://dictionary.reference.com/browse/Toleration Dictionary.reference.com]</ref>
 
مبدأ الاستحمال مبدأ عليه خلاف , النقاد [[ليبراليه|الليبراليين]] بيقولو انه مش مناسب اعتبار ان الاختلاف انحراف عن المألوف, و انه مش مقبول ان عرف "الاستحمال و التسامح" يكون مفروض , و ان السلطات يكون ليها الحق في معاقبة الاختلاف بدل من التأكيد على مفاهيم الكياسة أو التعددية. ناس تانيه بتقول ان وجود تعريف ضيق 'للاستحمال' مفيد أكتر مش لأنه معناه ان مافيش داعى لاظهار حماس بال[[كدب]] لمجموعات أو ممارسات عليها اعتراض .
 
أقدم مثال لمبدأ الاستحمال العرقى والدينى موجود فى [[اسطوانة سيروس]] ، اللى أعلنها [[سيروس العظيم]] بعد ما أسس [[الامبراطورية الفارسية]].
 
 
== وثايق تاريخيه مهمه ==
(مترتبه تاريخياً)
* [[ماجنا كارتا]]
* [[جون ميلتون]], ''[[اريوباجيتيكا]]''
* [[جون لوك]], ''[[خطاب بخصوص التوليرانسيه]]''
* [[وثيقة حقوق]], العشر تعديلات الاولانيين في [[دستور]] [[الولايات المتحدة الامريكية]]
* [[جون ستيوارت ميل]], ''[[عن الحريه]]''
* [[ديجنيتاتيس هيوماني]] اعلان الكرامه الانسانيه و حرية الاديان بتاع الفاتيكان
 
== مصادر ==
{{مصادر}}