الفرق بين النسختين بتاع: «الحمله الفرنسيه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة 2A00:1851:8000:733:9168:32A7:1DB8:E90 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة Raafat
وسم: استرجاع
سطر 83:
 
* الحملة الفرنسيه خلت العالم ياخد باله من موقع مصر الجغرافى و بدايه التفكير فى احتلال مصر, اول محاولة بعد الحملة كانت [[حملة فريزر]] اللى حصلت فى 19 سبتمبر 1807
* خلت المصريين يحسوا انهم مختلفين عن اللى بيحكوموهم و ان كل المحتليين اللى جولهم سؤاء عرب او اتراك بيخدموا مصالحهم و بس وبيستغلوا مصر والمصريين.
 
=== التأثير على المصريين ===
[[File:Description de l´Egypte 5.jpg|thumb|240px| من كتاب وصف مصر - ''Description de l'Egypte'']]
سابت الحمله الفرنساويه تاثير مهم على مصر والمصريين.
من اهم التاثيرات على المصريين انها صحت عندهم الاحساس الوطنى تانى و الاحساس بهويتهم المصريه اللى حاول العرب يمسحوه لما دخلو مصر.
و كان من نتيجة صحيان الانتماء لمصر و الهويه المصريه ان المصريين هما اللى اختارو محمد على انه يكون هوا الحاكم على مصر لاول مره من بعد سنين طويله كان بيتفرض عليهم والى مالوش اى علاقه بمصر و ولا المصريين يعرفوه ولاعنده فكره عنهم و لاعن حياتهم و ثقافتهم الا لمجرد انه على علاقه (صحوبيه او قرابه او حتى مصالح ماديه صرف) مع الخليفه التركى العثمانى او اللى ماسكين شئون الخلافه و يبؤو مجبرين انهم يدعوله فى الجوامع و هما مش عايزينه.
فكان صحيان الانتماء المصرى عند المصريين اللى حاول العرب يلغوه من اول لما احتلو مصر و اختارو محمد على لانهم حبوه و حسو فيه الاخلاص, فموقف المصريين مع محمد على خلى محمد على يشيل ده للمصريين و اشتغل باخلاص و ضمير لما بقى حاكم على مصر.
انجاز اعادة الوعى و الهويه للمصريين على المستوى الانسانى و الوطنى كان اهم انجاز عملته الحمله.
ييجى بعديه انجازات تانيه مهمه جدا فى حياة مصر و المصريين.