الفرق بين النسختين بتاع: «تادالافيل»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت إضافة: da:Cialis
ص روبوت: تغييرات تجميلية
سطر 4:
من علاجات [[الضعف الجنسي]] erectile dysfunction ED واللي بدات تطويره شركه ICOS قبل ما يتباع تجاري باسم سيالس عن طريق شركة "لي لي" Lilly ICOS, LLC . ''سيالس'' تركيزاتها في العالم 5 و 10و 20 ملي جرام حبايه صفرا شبه اللوز .
 
في ديسمبر [[2003]] وافقت عليه [[اداره الاغذيه والادويه الامريكيه]] للبيع في [[امريكا]] كتالت دوا يطلع في المجموعه دي بعد [[سيلدنافيل|فياجرا]] و[[فاردينافيل|ليفترا]] . بتشتغل لمده 36 ساعه عشان كده اشتهرت باسم "حبايه نهايه الاسبوع " . بتستخدم عند اللزوم لعلاج [[الضعف الجنسي]] وهو الدوا الوحيد في التلاته اللي مابيتاخدش اكتر من مره واحده في اليوم . وزي [[سيلدنافيل|فياجرا]] بيستخدموه برضه في علاج ارتفاع ضغط الرئه pulmonary arterial hypertension وبدا العلاج في الحاله دي من نوفمبر [[2008]] بعد ما شركه "لي لي" باعت حق استخدامه في الحاله دي حصريا لشركه يونايتد ثيرابيوتكس United Therapeutics في [[امريكا]] بمبلغ 150مليون دولار .
== تاريخ ==
طبعن لما نذكر سيالس لازم علطول نرجع للأم [[سيلدنافيل|فياجرا]] اللي انتجتها الشركه العالميه فايزر واللي اعتمدته [[اداره الاغذيه والادويه الامريكيه]] FDA في [[27 مارس]] [[1998]] واللي كان نقله كبيره وقتها في المجال ده بمبيعات وصلت مليار دولار . بعد كده وفي [[19 اغسطس]] [[2003]] وافقت FDA علي [[فاردينافيل|ليفترا]] وبعدين سيالس في [[21 نوفمبر]] [[2003]] .
 
''سيالس'' اكتشفتها شركه جلاكسو سميث كلاين GlaxoSmithKline GsK بعد شراكه مع شركه ICOS بدات في اغسطس [[1991]].
 
في [[1993]] بدات شركه ICOS في تطوير مركب من [[كابتات الانزيم PDE5|مهبطات الانريم PDE5]] وكان الاسم التجريبي للمركب IC351 .لكن في سنه [[1994]] اكتشف علما فايزر دوا تاني اسمه [[سيلدنافيل]] ( فياجرا ) اللي بيشتغل بنفس الطريقه . شركه ICOS هيا كمان كانت بتطور الدوا للقلب زي ما فايزر كانت بتطوره للمجال ده قبل ترويجه لعلاج [[الضعف الجنسي]] . وفي سنه [[1994]] حصلت ICOS علي براءه اختراع للدوا (واللي كان تركيبه مش شبه فياجرا او ليفترا ) وبدات التجارب عليه سنه [[1995]] ولكن سنه [[1997]] بداوا المرحله التانيه في التجارب في علاج ضعف الانتصاب وبدات المرحله التالته من التجارب النهائيه بعد موافقه FDA .
 
ورغم ان الاتفاق اللي بين جلاكسو GsK و"ICOS" انهم يتقاسموا الارباح النص بالنص لاي دوا يطلع في الشراكه اللي بينهم لكن سنه [[1996]] تنازلت جلاكسو لشركه لي لي عن الدوا اللي مكنش من مراكز اهتماماتها في السوق . في [[1998]] كونت ICOS مع "لي لي" شركه Lilly ICOS لانتاج تادالافيل لعلاج الضعف الجنسي باسم سيالس وفي مايو [[2002]] اعلنت لي لي لادراه طب المسالك البوليه الامريكيه ان تاثير الدوا بيمتد ل 36 ساعه ووافقت FDA عليه بعدا كدا بسنه واكتسب تادالافيل ميزه عن فياجرا وليفترا انه فتره نص عمره 17.5 ساعه ( ''فتره نص العمر هي الفتره اللي الدوا بيبقي تركيزه فيها في الدم نص تركيزه الاولاني'' ) وانه بيشتغل لمده '''36 ساعه''' ( بيكون اتبقي ربع تركيز الدوا في الدم ) بالمقارنه ب 4 ساعات بس لفياجرا .
 
في [[2007]] لي لي اشترت شركه ICOS ب2.3 مليار دولار وقفلوها بعد ما بقا سيالس ملك حصري لشركه لي لي Eli Lilly وسرحت 500 موظف تقريبن منها وبقت 127 بيولوجي اللي اتباعوا بعد كده لشركه CMC . وبقا سيالس مرتبط بشكل كلي لشركه لي لي Eli Lilly .
 
== طريقه الشغل ==
* تادالافيل ( سيالس ) من مجموعه [[كابتات الانزيم PDE5]] واللي بيهبطوا انزيم اسمه فوسفودايستريز رقم 5 - PDE5 ودا واحد من مجموعه انزيمات [[فوسفودايستريزس]] .
* تهبيط الانزيم رقم 5 بيزود مركب تاني اسمه ''cGMP'' . وال ''cGMP'' ده بيزود اكسيد النيتروجين ''NO'' في الذكر واللي بيعمل توسيع لاورده الذكر وبتالي تدفق احسن للدم فيه .
* مع العلم ان '''اكسيد النيتروجين''' ''NO'' بيخرج في اوقات الاثاره الجنسيه , عشان كده الادويه دي مش بتتشغل الا في اوقات الاثاره ومش هتشتغل بدون رغبه .
== الجرعه ==
[[ملف:Tadalafil 20mg.jpg|thumb|left|220px|حبايه سيالس 20 ملي جرام]]
* سيالس بتتاخد '''مره واحده في اليوم''' والجرعه بتبدا من 10 ملي جرام واللي ممكن تزيد ل 20 او تقل ل 5 ملي جرام ( ممكن 2.5 ملي جرام حسب اللجنه الاوروبيه ) وعلي العموم هي حسب الحاله والتحمل بتاع كل شخص .
* في حالات علو ضغط دم الرئه اقترحت الشركه في [[2008]] ان الجرعه 40 تكون ملي جرام يوميا.
 
== الاثار الجانبيه ==
سيالس استخدمها 150 الف راجل تقريبن في وقت التجارب و8 مليون راجل علي مستوي العالم . اشهر عرض جانبي مرتبط بيها هوا الصداع وعسر الهضم ووجع الضهر ,الام العضلات , صهد في الوش , احتقان وانسداد المناخير , اغلب الاثار دي بتختفي بعد ساعات لكن '''وجع الضهر والام العضلات''' ممكن يستمر 12 ل 24 ساعه بعد اخدان الدوا ,لكن كل الاعراض - لو فيه - بتختفي تمامن بعد 48 ساعه .
 
في مايو [[2005]] اكتشفت [[اداره الاغذيه والادويه الامريكيه]] FDA ان تادالافيل ( سيالس ) وعلي وجه الخصوص مرتبط ببوظان النظر نتيجه التهاب عصب العين non-arteritic anterior ischemic optic neuropathy في بعض المرضي بعد ما نزل الدوا للسوق وللحقيقه العلميه ان اغلب - '''بس مش كل''' - المرضي دول اكتشفوا ان عندهم مشاكل تشريحيه ومخاطر في الاوعيه الدمويه بتاعتهم ملهاش علاقه بادويه الضعف الجنسي . من اشهر المخاطر دي التدخين والمعمرين فوق 50سنه و مرضي الضغط العالي ومرضي الديسك , مرضي الكوليسترول والاوعيه الدمويه . نسبه حصول مشكله النظر مع الادويه دي اقل من واحد لكل مليون . ولان العدد قليل بالنسبه لملايين المستخدمين اكتفت FDA بتحذير جوه العلبه بالعرض ده والمخاطر المحتمله لمرضي الاوعيه الدمويه . لكن FDA عادت وقالت انه لازم يتحط استيكر جوه التلات منتجات دول ( فياجرا - ليفترا - سيالس ) بتحذير من الطرش المفاجئ بعد تقارير وصلتها بحصول العرض ده في بعض الحالات .
== التفاعلات ==
زي باقي المجموعه ( [[سيلدنافيل|فياجرا]] -[[فاردينافيل|ليفترا]] ) مينفعش يتاخد سيالس مع ادويه النيترات ( ادويه علاج الذبحه ) , لازم يمر بين الدوايين 48 ساعه . عشان كده لازم تبلغ دكتورك لو بتاخد دوا من ادويه الذبحه الصدريه .
 
== مقارنه ==
مجموعه انزيمات [[فوسفودايستريزس]] موجوده في اكتر من مكان جوه جسمنا , وادويه الضعف الجنسي بتحاول تنشن وتهبط رقم 5 اللي موجود في الذكر (العضو الذكري ) لكن لان فيه تشابه بين الانزيمات في الجسم ووجودها في اكتر من مكان بتحصل الاعراض الجانبيه نتيجه ان الدوا بيشتغل في اماكن تانيه . [[سيلدنافيل]] (فياجرا) و[[فاردينافيل]] (ليفترا) كمان بيهبطوا الانزيم رقم 6 -PDE6- واللي موجود في العين اكتر من تادالافيل (سيالس) . عشان كده بنلاقي شكوي من زغلله العين وشويه مرضي من بتوع فياجرا قالوا انهم بيشفوا الدنيا مزرقه شويه .
 
كمان [[سيلدنافيل]] (فياجرا) و[[فاردينافيل]] (ليفترا) بيهبطوا الانزيم رقم 1 -PDE1- اكتر من تادالافيل ( سيالس ) ولان الانزيم ده موجود في [[المخ]] و[[القلب]] والعضلات الناعمه للاوعيه الدمويه بيعتقدوا ان تهبيط الانزيم ده هوا المسئول عن صهد الوش واتساع الاوعيه الدمويه وزياده سرعه ضربات القلب .
 
تادالافيل ( سيالس ) بيهبط الانزيم رقم 11 -PDE11- اكتر من فياجرا وليفترا والانزيم ده ظاهر في العضلات و[[البروستاتا]] والكبد والكلي والغده النخاميه والخصيتين لكن التاثيرات اللي بتحصل عليه لسه مش معروفه .
 
== الدعايا ==
شركه لي لي ركزت اكتر في اعلاناتها بالمقارنه بالمنافسين علي مده ال 36 ساعه . من اشهر الاعلانات صوره لراجل وست في حمام سباحه ومكتوب علي الاعلان " لما هتيجي اللحظه ياتري هتبقي جاهز ؟؟ "
!?When the moment is right, will you be ready
سطر 45:
لي لي كانت اول شركه تقول شويه اعراض جانبيه في اعلاناتها زي ماطلبت FDA .اول اعلان ليها كان في [[2004]] في سوبر البولينج كمان ظهر اسم سيالس في الاستراحه بين الاشواط مع المغنيه المشهوره [[جانيت جاكسون]] .
 
في [[2006]] بدات الاعلانات تتجه انهم يجيبوا دكتور وقدامه مرضي كبار السن ويتكلم الدكتور ليهم عن الاعراض الجانبيه . وعمومن بيتقال ان اعلانات التلات منتجات دول وصلت تكلفتها سنه 2004 ل 373.1 مليون دولار . اما فياجرا فركزت في البدايه علي قوه الانتصاب وبعد كده ركزت اكتر علي حجم مبيعاتها واللي وصلت مليار دولار وعدد اللي استخدموا الفياجرا واللي بالملايين .
== شوف برضه ==
* [[سيلدنافيل]] ( فياجرا )
سطر 59:
* [http://www.rxlist.com/cgi/generic3/cialis.htm RxList - Tadalafil]
* [http://www.ehs.lilly.com/msds/msds_tadalafil_tablets.html Material Safety Data Sheet]
 
[[تصنيف:مهبطات الانزيم فوسفودايستريز5]]