الفرق بين النسختين بتاع: «فرانسيسكو باتشيكو»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صلا ملخص تعديل
ص روبوت: تغييرات تجميلية
سطر 1:
'''فرانسيسكو باتشيكو''' (Francisco Pacheco) ( [[سانلوكار دو باراميدا]] (Sanlúcar de Barrameda)، اسبانيا ، [[1564]] - [[سيڤييا]]، اسبانيا ، [[27 نوفمبر]] [[1654]] )، كاتب و فنان و مؤرخ فنى. هو نفسه ما اتشهرش كفنان لكن فى اكاديميته درس لفنانين عمالقه زى [[دييجو ڤيلاثكيز|دييجو دى سيڤييا اى ڤيلاثكيز]] (Diego de Silva y Velázquez)، و [[الونسو كانو]] (Alonso Cano)، و كتبته لكتاب " فن الرسم" (1649) (Arte de la pintura) اللى كان فيه كمان معلومات مهمه عن فيلاسكويز و فنانيين غيره. كتابه ده بيعتبر أهم كتاب عن فن الرسم الأسبانى فى القرن 17.
 
== حياته ==
[[File: Francisco Pacheco-Lo Judici Final.jpg|thumb|200px|left|من لوحات فرانسيسكو باتشيكو]]
اتولد فرانسيسكو باتشيكو فى [[سانلوكار دو بيراميدا]] ، ابوه كان خوان بيريز و امه ليونور ديل ريو ، وهو لسه صغير راحت الاسره على [[سيڤييا]] و درس هناك على ايد لويس فيرنانديز. اتاثر فى شبابه برسامين عصر النهضه الطلاينه و الفنان [[الجريكو]]. عمه كان رئيس [[كاتدرائية سيڤييا]] اللى اياميها كانت أكبر كاتدرائيه فى العالم المسيحى ، ومن عمه ده ورث الأكاديميه اللى علم فيها الرسامين الشبان. تدريسه فى الأكاديميه اداله شهره و كانت المكان اللى درس فيه فن الرسم لفنانين زى فيالسكويز و كانو.
 
مع ان باتشيكو ما كانش فنان عظيم لكن كان مدرس كبير ، و اتشهر جداً و النبلا الاسبان كانوا بيبعتوله ولادهم عشان يعلمهم. و مع انه كان مدرس ملتزم لكن كان بيشجع تلاميذه على عمل اختبارات فنيه. لكن فى مواضيع الرسم الدينى كان ملتزم بمعايير الرسم السايده فى عصره . فى سنة 1618 اتعين مراقب و مراجع للرسومات الدينيه فى ديوان التفتيش المقدس فى [[سيڤييا]]. و شغلته دى كانت بتراقب الرسامين و بتمنع حصول تجاوزات فيها هرطقه.
 
باتشيكو اعجب جداً بتلميذه ڤيلاثكيز و ساعده عشان يبدأ حياته الفنيه ، ونصحه انه يروح يرسم فى مدريد. فسافر على هناك ورسم دون لويس دو جونجورا اى ارجوتا. دون لويس كان من اشهر شعرا اسبانيا اياميها و كان من ادبا بلاط الملك فيليب الرابع. باتشيكو كتب فى كتابه " فن الرسم " ان لوحة دون لويس لاقت نجاح كبير فى [[مدريد]].
 
فوق كده ، باتشيكو عرف ڤيلاثكيز بساعد الملك اليمين اوليفاريس اللى كان من عشاق الأداب و الفنون و كان هو كمان أصلاً من [[سيڤييا]] و كان باتشيكو رسم قبل كده بورتريت ليه و كان بيزور باتشيكو من وقت للتانى فى الاستوديو بتاعه اللى كان ملتقى للارستقراطيين و الادبا و الفنانين فى [[سيڤييا]]. اوليفاريس قدم ڤيلاثكيز للملك فيليب ، و بعد المقابله عينه رسام بلاطه الملكى و سمح له بالاقامه فى قصره فى [[مدريد]].
 
العلاقات كانت حميمه جداً بين باتشيكو و [[دييجو ڤيلاثكيز|ڤيلاثكيز]] و اتوجت بجواز ڤيلاثكيز من بنت باتشيكو " [[خوانا باتشيكو]] " (Juana Pacheco) سنة 1618.
 
== مراجع ==
Brown, Dale (1969). The World of Velázquez: 1599–1660. New York: Time-Life Books. ISBN 08094025210-8094-0252-1.
 
==مراجع==
Brown, Dale (1969). The World of Velázquez: 1599–1660. New York: Time-Life Books. ISBN 0809402521.
[[تصنيف:كتاب اسبان]]
[[تصنيف:رسامين اسبان]]