الفرق بين النسختين بتاع: «مملكة استورياس»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
/* انهيار مملكة الجوث
ص روبوت: تغييرات تجميلية
سطر 17:
'''مملكة أستورياس''' كانت أول كيان سياسى مسيحى فى شمال [[إسبانيا]] بعد انهيار مملكة الجوث. بعد وفاة الملك رودريجو في [[معركة جواداليتى]] و غزو المسلمين. مملكة أستورياس استمرت من سنة 718 لسنة 925 ،
 
== الخلفية الأصلية لمملكة أستورياس ==
بداية مملكة أستورياس كانت في وسط و غرب اقليم [[جبال كانتابريا]] و المنطقة الوسطى من [[استورياس]], أراضي استورياس كان فيها عدد من الشعوب في بداية العصر المسيحي
== انهيار مملكة الجوث ==
 
سنة 689 غزا العرب معظم شمال غرب افريقيا. و بعد انتصار العرب ضد الجرمانيين في [[معركة جواداليتى]] فى يوليه 711 م ابتدا المسلمين غزو شبه الجزيرة الايبيرية و عملو امارة او مقاطعة من الامبراطورية العربية سموها [[الاندلس]] و عاصمتها كانت فى [[كوردوبا]]. بسبب التقدم السريع للمسلمين سيطرو على [[توليدو, اسبانيا|توليدو]] أول عاصمة للجوث الغربيين سنة 712 . و بعد كده اتقدم المسلمين لشمال ايبيريا و كل المدن اما غزاها المسلمين أو استسلمت ليهم . سنة 716 سيطر المسلمين على شبه الجزيرة ، لكن سيطرتهم على الشمال كانت بالإسم مش فعليه لان عدد من المناطق فى شمال شبه الجزيرة الإيبيرية بقيادة [[بلايو]] نجح فى مقاومة الغزو . و قاوم بعض الڨييثجوث لحد 719 و بعد كده جهودهم راحت للجنب الغربى من جبال البيرينيه اراضى [[المملكه الكارولينجيه]] و كان فيه انتفاضات فى المنطقة الخاضعة لسيطرة قليلة فى الشمال الغربى من شبه الجزيرة.
 
== بيلايو ==
فى سنة 718 اتمرد في [[استورياس]] نبيل اسمه [[بيلايو]] {{اسبانى| Pelayo }} ضد المسلمين لكن فشلت الثورة .فى سنة 722 حاول [[بلايو]] مرة تانيه و هزم [[بلايو]] و مجموعة من الاستوريانيين من بينهم بعض نبلاء الڨيثجوث , المسلمين فى [[معركة كوڨاجوندا]] و أسس [[بيلايو]] [[مملكة أستورياس]] و دى كانت بداية الفترة المعروفة باسم [[الاسترداد]] علشان استعادة السلطة المسيحية في شبه الجزيرة الايبيرية. [[مملكة أستورياس]] حكمت [[استورياس]] و [[كانتابريا]] و [[ناڨارا]] و شمال [[اراجون]].
 
فى الجزء الشمالي الشرقى من شبه الجزيرة الڨييثجوث اللى كانوا هربو ل[[مملكة الفرنكيين]] طلبو مساعدة من الفرانكس , حتى [[شارلمان]] قام بسلسلة من الحملات العسكرية علشان إقامة منطقة منزوعة السلاح المعروفم باسم [[ماركيز]] ,و اتشكلت في أوائل القرن التاسع لمنع تغلغل المسلمين في مملكة الفرانكس.
و تقسيم الأراضى لماركيزات هو الأسلوب اللى اتقسمت بيه الأراضي الفرنكية فى بلاد كتير, و كان امراء الاقطاعيات من أصل فرنكى أو جوثى بييمثلو ملك الفرانكس
== عواصم مملكة أستورياس ==
أول عاصمة كانت كانجاس دى أونيس {{اسبانى|Cangas de Onís}} و اتنقلت ل[[براڤيا]] {{اسبانى| Pravia}} وبعدين اختار الفونسو الثانى اوڤييدو عاصمة للمملكة.
 
== ليون ==
بالقرب من جبال البيرينيه كان فیه اتنين من الممالك المسيحية : ناڨارا وأراغون. . كمان اتوسع حكم المسيحيين فى شبه الجزيرة ، اللى كان لحد الوقت دهه [[مملكة أستورياس]] ، و عاصمتها [[أوڨييدو]] لكن من عهد [[ألفونسو التانی]] العفيف اتحولت ل[[مملكة ليون]] في 910. .مدينة ليون كانت أندمجت فی مملكة أستورياس فى نص القرن التاسع فى عهد [[أوردانیو الأول]] في 856.
 
== مصادر ==
 
{{مصادر}}