الفرق بين النسختين بتاع: «سيبيريا»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت إضافة: pnb:سائبیریا
لا ملخص تعديل
سطر 1:
[[Fileملف:Siberia Federal Subjects.png|thumbتصغير|250px250بك|محافظةمقاطعة سيبيريا الفدرالية(الأحمر الغامقالداكن) و سيبرياوسيبريا الكبرى باللون الأحمر]]
 
[[ملف:Map Trans-Siberian railway.png|تصغير|250بك|قطار سيبيريا]]
'''سيبريا''' (<small>[[لغه روسى|روسى]]:</small>‏ Сибирь,‏ <small>[[ألف-به دوليه صوتيه|نطق]]:</small>‏ {{IPA|[sʲıˈbirʲ]}})‏ هى الجزء الشرقى و الشمال الشرقى من [[روسيا]], بتعتبر اكبر صحرا جليديه فى العالم, بتبتدى من جبال الأورال لحد [[المحيط الاطلنطى]]. بتمثل 77% من مساحة [[روسيا]] (13.1 مليون كيلومتر مربع), سيبريا فضلت قرون كتيرا منطقه معزوله و مجهوله و كان بيتنفى فيها و بيتسجن فيها السياسيين المعارضين للحكم , اشهر اللى اتنفوا فى سيبريا هما [[فلاديمير لينين]] و [[ليون تروتسكى]] ( لفتره) و [[جوزيف ستالين]] و غيرهم, بس سيبريا بقت مش معزوله لما عملوا سكة حديد بتربط موسكو مع سيبريا فى عهد [[نيكولاى التانى]] و اكتشفوا موارد طبيعيه هناك و انتشرت المدن الصناعيه و زاد عدد السكان فيها.
{{Commonscat|Siberia}}
 
'''سيبيريا''' دي الجزء الشرقي والشمال الشرقي من [[روسيا]]. واصلة شرقا من [[جبال الأورال]] لغايه [[المحيط الهادي]] غرباً، ومن عند [[المحيط المتجمد الشمالي]] لغايه حدود كازخستان ومنغوليا والصين جنوباً وسبعة وسبعين في الميه من مساحة روسيا (13.1 مليون كيلومتر مربع) مع ان عدد سكانها سبعة وعشرين في الميه من سكانها (39 مليون نسمة)
[[تصنيف:روسيا]]
سيبيريا دي أكبر صحراء جليدية في العالم تقع شمال روسيا عدد سكانها 28 مليون نسمة بمساحة تبلغ 12 مليونا و675 ألف كيلو متر مربع يعني أكبر من مساحة أوروبا كاملة.
 
[[ar:== تاريخ سيبيريا]] ==
سيبيريا كانت مليانه بمجموعات مختلفة من البدو الي عندهم أصول تركية مثل الهان و[[أويغور|الأويغور]]. وفي القرن الثالث عشر اتعرضت للغزو المغولي وفي القرن السادس عشر مع نمو القوة الروسية واتجاهها للشرق بدأ التجار وجنود الكوساكس بدخول سيبيريا بعديها قام الجيش الروسي بإقامة القلاع والمدن [[توبولسك|كتوبولسك]] التي أصبحت فيما بعد عاصمة سيبيريا, في
منتصف القرن السابع عشر وصلت السيطرة الروسية
إلى المحيط الهادي.
 
ظلت سيبيريا لعدة قرون منطقة غير مستكشفة وغير مأهولة إلا من الحملات الاستكشافية والسجناء المنفبين من روسيا الغربية والأقاليم التابعة لها [[بولندا|كبولندا]]، ولكن بعد إنشاء سكة الحديد التي ربطت [[موسكو]] مع سيبيريا في عهد القيصر [[نيكولاس الثاني]] (1916م) واكتشاف الثروات الطبيعية انتشرت المدن الصناعية وزاد عدد السكان.
 
== المناخ ==
 
معدل درجة الحرارة في جنوب سيبريا في المكان الي كان السكان عايشين فيه هو 0 [[سيلزيوس]] (32 [[فهرنهايت|ف]]) وساعات بتوصل لـ 20 سيلزيوس (65 ف)
و المناخ عندنا غرب سيبيريا أدفأ من شرقها وهناك سجلوا أدنى درجة حرارة في [[ياقوتيا]] -71.2 سيلزيوس (-96.1 ف)
== المسلمون في سيبيريا ==
 
* الإسلام هناك يعتبر اول دين هناك الناس امنوا به.
 
* أول جالية إسلامية في سيبيريا كانت في النص الثاني من القرن الهجري الأول يعني بعد 75 عاما من الهجرة فقط. جم من بخارى وسمرقند وقازان بآسيا الوسطى وعملوا على نشر الإسلام بين قبائل الإسكيمو.
 
* الهجرات الي جات بعد كده لغايه القرن الثالث الهجري عملت علي ظهور حضارةإسلامية لسيبيريا في منطقة السهول الغربية وحولين بحيرة بيكال وفي شبه جزيرة كومتشا
 
* أول دولةإسلامية خالصة اتبنت سنة 978 هجرية يعني 1570 ميلادية ايام الإمبراطور كوشيم خان ودام حكمها لعشر سنوات لغايه ما جم الروس القياصرة عاصمتها سيبر 988هجرية ورفضوا إقامة أي كيان سياسي لها فظلت لغايه النهاردة إقليم تابع لجمهوريات روسيا الإتحادية.
 
* موضوع المؤاخاة بين المهاجرين والأنصار اتعمل زي ماكان في العهد النبوي لما هجر الإتحاد السوفيتي ملايين البشر فاحتضن المسلمون في سيبيريا أفواج من المسلمين المهجرين في بيوتهم واقتسموامعهم لقمة العيش وخفوا عنهم قسوة الغربة لغايه ما اندمجوا في المجتمع الإسلامي هناك..
 
* الروس القياصرة بعد أن رسخوا دينهم في المنطقة فالوا مبدأ للتسامح الديني عام 1323 هجرية ما يوافق 1905 ميلادية يضمن حرية الاعتقاد ففوجئوا بأن سكان المدن والقرى دخلوا في دين الله أفواجا الموضوع الي يثبت أن دين الله باق في صدور العباد برغم سياط الجلادين.
 
* مسلمي سيبيريا عملوا مظاهرات على القانون الي منع نشر الدين الاسلامي واداء شعائرة.
 
* عدد المسلمين النهاردة في سيبيريا هو 4 ملايين مسلم وكانوا من كام سة اقل من مليون ودول متكونين من مسلمو سيبيريا من قوميات التتار والمغول والأوردية وناس تانيه منتشرة في بلاد التركستان دا غير السيبيريين من أهل المنطقة.
 
* جماعه من دعاة الإسلام الأول ما قدروش يتحملوا البرد واستشهدوا وهما في السكة وواساميهم موجوده لغايه النهاردة في قسم الإدارة الدينية في سيبيريا ولقوا اثار لجوامع واثار لمقابر لبعض المسلمين الاوائل.
* أهم الإدارات النهاردة في سيبيريا هي الإدارة الدينية ودار الإفتاء والمعاهد والمدارس الإسلامية.
 
* الشعب المسلم في سيبيريا حريص على الدين حرصا شديدا وعلى تربية أبنائه التربية الإسلامية كمان مش بعيدعن قضايا أمته الإسلامية عندهم كمان اهتمام في نشراللغة العربية بين عياله ودا بطرق الاهتمام بنشر الحلقات القرآنية في المساجدوبناء مدارس القرآن والاهتمام بعمل نسخ مترجمة من القرآن للغات الأوردية والتترية والروسية لتسهيل القراءة والفهم.
 
* الدين الإسلامي ينتشر بسرعة هناك ودا سببه سهوله تعاليمه وطيبة الناس المسلمة لكن في عائق وهو نقص العلماء والموارد التعليمة.
 
[[تصنيف:جغرافيا روسيا]]
[[تصنيف:آسيا]]
 
[[af:Siberië]]
[[ar:سيبيريا]]
[[ast:Siberia]]
[[bat-smg:Sėbėrs]]