الفرق بين النسختين بتاع: «تادالافيل»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
مقارنه
دعايا wiki مصدر تصنيف
سطر 24:
 
في مايو 2005 اكتشفت اداره الادويه والاغذيه الامريكيه FDA ان تادالافيل ( سيالس ) وعلي وجه الخصوص مرتبط ببوظان النظر نتيجه التهاب عصب العين non-arteritic anterior ischemic optic neuropathy في بعض المرضي بعد ما نزل الدوا للسوق وللحقيقه العلميه ان اغلب - '''بس مش كل''' - المرضي دول اكتشفوا ان عندهم مشاكل تشريحيه ومخاطر في الاوعيه الدمويه بتاعتهم ملهاش علاقه بادويه الضعف الجنسي . من اشهر المخاطر دي التدخين والمعمرين فوق 50سنه , مرضي الضغط العالي ومرضي الديسك , مرضي الكوليسترول والاوعيه الدمويه . نسبه حصول مشكله النظر مع الادويه دي اقل من واحد لكل مليون . ولان العدد قليل بالنسبه لملايين المستخدمين اكتفت FDA بتحذير جوه العلبه بالعرض ده والمخاطر المحتمله لمرضي الاوعيه الدمويه . لكنها عادت - FDA - وقالت انه لازم يتحط استيكر جوه التلات منتجات دول ( فياجرا - ليفترا - سيالس ) بتحذير من الطرش المفاجئ بعد تقارير وصلتها بحصول العرض ده في بعض الحالات .
== التفاعلات ==
زي باقي المجموعه( فياجرا - ليفترا - سيالس ) مينفعش يتاخد سيالس مع ادويه النيترات ( ادويه علاج الذبحه ) , لازم يمر بين الدوايين 48 ساعه . عشان كده لازم تبلغ دكتورك لو بتاخد دوا من ادويه الذبحه الصدريه .
== مقارنه ==
سطر 32:
 
تادالافيل ( سيالس ) بيهبط الانزيم رقم 11 -PDE11- اكتر من فياجرا وسيالس والانزيم ده ظاهر في العضلات والبروستاتا والكبد والكلي ولاغده النخاميه والخصيتين لكن التاثيرات اللي بتحصل عليه لسه مش معروفه .
== الدعايا=
شركه لي لي ركزت اكتر في اعلاناتها بالمقارنه بالمنافسين علي مده ال 36 ساعه . مناشهر الاعلانات صوره لزاجل وست في حمام سباحه ومكتوب علي الاعلان لما هتحين اللحظه هتبقي جاهز ؟؟
!?When the moment is right, will you be ready
لي لي كانت اول شركه تقول شويه اعراض جانبيه في اعلاناتها زي ماطلبت FDA .اول اعلان ليها كان في 2004 في سوبر البولينج كمان ظهر اسم سيالس في استراحه الشواط مع المغنيه المشهوره جانيت جاكسون .
 
في 2006 بدات الاعلانت تتجه انهم يجيبوا دكتور وقدامهمرضي كبار السن ويتكلم الدكتور ليهم عن الاعراض الجانبيه . وعمومن بيتقال ان اعلانات التلات منتجات دول وصلت تكلفتها سنه 2004 ل 373.1 مليون دولار .
== المصادر ==
* ويكيبديا الانجليزيه بمصادرها ( ترجمه للمصري ) .
 
== لينكات ==
* [http://www.cialis.com/ الموقع الرسمي لسيالس]
* [http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/medmaster/a604008.html National Institutes of Health]
* [http://www.rxlist.com/cgi/generic3/cialis.htm RxList - Tadalafil]
* [http://www.ehs.lilly.com/msds/msds_tadalafil_tablets.html Material Safety Data Sheet]
[[تصنيف:مهبطات الانزيم فوسفودايستريز5]]
[[en:Tadalafil]]
[[de:Tadalafil]]
[[es:Tadalafil]]
[[fr:Tadalafil]]
[[it:Tadalafil]]
[[hu:Tadalafil]]
[[nl:Tadalafil]]
[[ja:タダラフィル]]
[[pl:Tadalafil]]
[[pt:Tadalafila]]
[[ru:Тадалафил]]
[[fi:Tadalafiili]]
[[uk:Тадалафіл]]