الفرق بين النسختين بتاع: «تادالافيل»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
تصحيح
ص تعديل بسيط
سطر 30:
في مايو [[2005]] اكتشفت [[اداره الادويه والاغذيه الامريكيه]] FDA ان تادالافيل ( سيالس ) وعلي وجه الخصوص مرتبط ببوظان النظر نتيجه التهاب عصب العين non-arteritic anterior ischemic optic neuropathy في بعض المرضي بعد ما نزل الدوا للسوق وللحقيقه العلميه ان اغلب - '''بس مش كل''' - المرضي دول اكتشفوا ان عندهم مشاكل تشريحيه ومخاطر في الاوعيه الدمويه بتاعتهم ملهاش علاقه بادويه الضعف الجنسي . من اشهر المخاطر دي التدخين والمعمرين فوق 50سنه و مرضي الضغط العالي ومرضي الديسك , مرضي الكوليسترول والاوعيه الدمويه . نسبه حصول مشكله النظر مع الادويه دي اقل من واحد لكل مليون . ولان العدد قليل بالنسبه لملايين المستخدمين اكتفت FDA بتحذير جوه العلبه بالعرض ده والمخاطر المحتمله لمرضي الاوعيه الدمويه . لكن FDA عادت وقالت انه لازم يتحط استيكر جوه التلات منتجات دول ( فياجرا - ليفترا - سيالس ) بتحذير من الطرش المفاجئ بعد تقارير وصلتها بحصول العرض ده في بعض الحالات .
== التفاعلات ==
زي باقي المجموعه ( [[سيلدنافيل|فياجرا]] -[[فاردينافيل|ليفترا]] ) مينفعش يتاخد سيالس مع ادويه النيترات ( ادويه علاج الذبحه ) , لازم يمر بين الدوايين 48 ساعه . عشان كده لازم تبلغ دكتورك لو بتاخد دوا من ادويه الذبحه الصدريه .
 
== مقارنه ==
مجموعه انزيمات [[فوسفودايستريزس]] موجوده في اكتر من مكان جوه جسمنا , وادويه الضعف الجنسي بتحاول تنشن وتهبط رقم 5 اللي موجود في الذكر (العضو الذكري ) لكن لان فيه تشابه بين الانزيمات في الجسم ووجودها في اكتر من مكان بتحصل الاعراض الجانبيه نتيجه ان الدوا بيشتغل في اماكن تانيه . [[سيلدنافيل]] (فياجرا) و[[فاردينافيل]] (ليفترا) كمان بيهبطوا الانزيم رقم 6 -PDE6- واللي موجود في العين اكتر من تادالافيل (سيالس) . عشان كده بنلاقي شكوي من زغلله العين وشويه مرضي من بتوع فياجرا قالوا انهم بيشفوا الدنيا مزرقه شويه .