الفرق بين النسختين بتاع: «تادالافيل»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص تعديل بسيط
ص تصحيح ادراه الاغذيه الامريكيه
سطر 6:
في ديسمبر [[2003]] وافقت عليه [[اداره الاغذيه والادويه الامريكيه]] للبيع في [[امريكا]] كتالت دوا يطلع في المجموعه دي بعد [[سيلدنافيل|فياجرا]] و[[فاردينافيل|ليفترا]] . بتشتغل لمده 36 ساعه عشان كده اشتهرت باسم "حبايه نهايه الاسبوع " . بتستخدم عند اللزوم لعلاج [[الضعف الجنسي]] وهو الدوا الوحيد في التلاته اللي مابيتاخدش اكتر من مره واحده في اليوم . وزي [[سيلدنافيل|فياجرا]] بيستخدموه برضه في علاج ارتفاع ضغط الرئه pulmonary arterial hypertension وبدا العلاج في الحاله دي من نوفمبر [[2008]] بعد ما شركه "لي لي" باعت حق استخدامه في الحاله دي حصريا لشركه يونايتد ثيرابيوتكس United Therapeutics في [[امريكا]] بمبلغ 150مليون دولار .
== تاريخ ==
طبعن لما نذكر سيالس لازم علطول نرجع للأم [[سيلدنافيل|فياجرا]] اللي انتجتها الشركه العالميه فايزر واللي اعتمدته [[اداره الادويهالاغذيه والاغذيهوالادويه الامريكيه]] FDA في [[27 مارس]] [[1998]] واللي كان نقله كبيره وقتها في المجال ده بمبيعات وصلت مليار دولار . بعد كده وفي [[19 اغسطس]] [[2003]] وافقت FDA علي [[فاردينافيل|ليفترا]] وبعدين سيالس في [[21 نوفمبر]] [[2003]] .
 
''سيالس'' اكتشفتها شركه جلاكسو سميث كلاين GlaxoSmithKline GsK بعد شراكه مع شركه ICOS بدات في اغسطس [[1991]].
سطر 28:
سيالس استخدمها 150 الف راجل تقريبن في وقت التجارب و8 مليون راجل علي مستوي العالم . اشهر عرض جانبي مرتبط بيها هوا الصداع وعسر الهضم ووجع الضهر ,الام العضلات , صهد في الوش , احتقان وانسداد المناخير , اغلب الاثار دي بتختفي بعد ساعات لكن '''وجع الضهر والام العضلات''' ممكن يستمر 12 ل 24 ساعه بعد اخدان الدوا ,لكن كل الاعراض - لو فيه - بتختفي تمامن بعد 48 ساعه .
 
في مايو [[2005]] اكتشفت [[اداره الادويهالاغذيه والاغذيهوالادويه الامريكيه]] FDA ان تادالافيل ( سيالس ) وعلي وجه الخصوص مرتبط ببوظان النظر نتيجه التهاب عصب العين non-arteritic anterior ischemic optic neuropathy في بعض المرضي بعد ما نزل الدوا للسوق وللحقيقه العلميه ان اغلب - '''بس مش كل''' - المرضي دول اكتشفوا ان عندهم مشاكل تشريحيه ومخاطر في الاوعيه الدمويه بتاعتهم ملهاش علاقه بادويه الضعف الجنسي . من اشهر المخاطر دي التدخين والمعمرين فوق 50سنه و مرضي الضغط العالي ومرضي الديسك , مرضي الكوليسترول والاوعيه الدمويه . نسبه حصول مشكله النظر مع الادويه دي اقل من واحد لكل مليون . ولان العدد قليل بالنسبه لملايين المستخدمين اكتفت FDA بتحذير جوه العلبه بالعرض ده والمخاطر المحتمله لمرضي الاوعيه الدمويه . لكن FDA عادت وقالت انه لازم يتحط استيكر جوه التلات منتجات دول ( فياجرا - ليفترا - سيالس ) بتحذير من الطرش المفاجئ بعد تقارير وصلتها بحصول العرض ده في بعض الحالات .
== التفاعلات ==
زي باقي المجموعه ( [[سيلدنافيل|فياجرا]] -[[فاردينافيل|ليفترا]] ) مينفعش يتاخد سيالس مع ادويه النيترات ( ادويه علاج الذبحه ) , لازم يمر بين الدوايين 48 ساعه . عشان كده لازم تبلغ دكتورك لو بتاخد دوا من ادويه الذبحه الصدريه .