الفرق بين النسختين بتاع: «تشيكوسلوفاكيا»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صلا ملخص تعديل
سطر 1:
[[File:LocationCzechoslovakia.png|thumb|250px|المكان ع الخريطه]]
[[File:Flag of Czechoslovakia.svg|260px|thumb|left|علم تشيكوسلوفاكياتشيكوسلوڤاكيا]]
'''تشيكوسلوفاكيا''' (Československo) كانت دوله موجوده فى وسط اوروبا من اتكونت فى اكتوبر 1918 لما اعلنت استقلالها عن [[الامبراطوريه النمساويه المجريه]] مع نهاية الحرب العالميه الاولانيه و تنتها مستقله لحد سنة 1992 لما اتقسمت بشكل سلمى لدولتين مستقلتين هما [[تشيكيا]] و [[سلوفاكيا]].
 
'''تشيكوسلوفاكياتشيكوسلوڤاكيا''' (''Československo'') كانت دوله موجوده فى وسط اوروبا من اتكونت فى اكتوبر 1918 لما اعلنت استقلالها عن [[الامبراطوريه النمساويه المجريه]] مع نهاية الحرب العالميه الاولانيه و تنتها مستقله لحد سنة 1992 لما اتقسمت بشكل سلمى لدولتين مستقلتين هما [[تشيكيا]] و [[سلوفاكيا|سلوڤاكيا]].
== القوميه التشيكوسلوفاكيه ==
 
== القوميه التشيكوسلوفاكيهالتشيكوسلوڤاكيه ==
فى السنين الاولانيه من حياة تشيكوسلوفاكياتشيكوسلوڤاكيا ما كانش فى اعتراف رسمى بوجود قوميتين مختلفتين جوه الدوله و كانو بيعتبروهم قوميه واحده اسمها القوميه التشيكوسلوفاكيهالتشيكوسلوڤاكيه بس مش كل السكان كان موافقين على الايديولوجيا دى و خصوصا السلوفاكالسلوڤاك اللى كان مشاعرهم القوميه اقوى من التشيك. اثناءوقت [[الحرب العالميه التانيه]] ، الالمان احتلو تشيكوسلوفاكياتشيكوسلوڤاكيا و قسموها لمحميات. الدوله اتوحدت من تانى بعد الحرب العالميه ما خلصت بس حصل اعتراف رسمى بان الدوله متكونه من قوميتين : قومية التشيك و قومية السلوفاكالسلوڤاك.
 
فى السنين الاولانيه من حياة تشيكوسلوفاكيا ما كانش فى اعتراف رسمى بوجود قوميتين مختلفتين جوه الدوله و كانو بيعتبروهم قوميه واحده اسمها القوميه التشيكوسلوفاكيه بس مش كل السكان كان موافقين على الايديولوجيا دى و خصوصا السلوفاك اللى كان مشاعرهم القوميه اقوى من التشيك. اثناء [[الحرب العالميه التانيه]] ، الالمان احتلو تشيكوسلوفاكيا و قسموها لمحميات. الدوله اتوحدت من تانى بعد الحرب العالميه ما خلصت بس حصل اعتراف رسمى بان الدوله متكونه من قوميتين : قومية التشيك و قومية السلوفاك.
== حكم الشيوعيين ==
سيطر الشيوعيين على الحكم فى اواخر سنة 1948 و انضمت تشيكوسلوفاكياتشيكوسلوڤاكيا ل[[حلف وارسو]] ، [[ربيع براج]] كان فتره قصيره من الديموقراطيه و ال[[ليبراليه]] السياسيه و انفتاح الاقتصادى و الحريات الاساسيه زى [[حرية التعبير]] و السفر و الاعلام. الفتره استمرت من 5 يناير 1968 لحد 21 اغسطس 1968 لما غزت قوات الاتحاد السوفييتى و دول تانيه من حلف وارسو [[براج]] و و سحقت الاصلاحيين المسالمين و رجعت من تانى الشيوعيين للحكم.
 
== النهايه ==
ال[[شيوعيه]] فى تشيكوسلوفاكياتشيكوسلوڤاكيا انتهت سنة 1989 بعد [[الثوره المخمليه]] اللى اتزامنت مع سقوط الانظمه الشيوعيه التانيه فى اوروبا الشرقيه زى بولجاريابلجاريا و [[رومانيا]] و بولاندا و المجر. اتغير اسم الدوله فى ابريل 1990 من جمهورية تشكوسلوفاكياتشكوسلوڤاكيا الاشتراكيه و بقا جمهورية تشيكوسلوفاكياتشيكوسلوڤاكيا الفيدراليه ،الفيدراليه، و بسبب نمو الشعور الوطنى خصوصا عند السلوفاكالسلوڤاك قرر البرلمان فى 31 ديسمبر سنة 1992 تقسيم الدوله بشكل سلمى لدولتين مستقليتن : [[سلوفاكيا|سلوڤاكيا]] و [[تشيكيا]].
 
{{Commonscat|Czechoslovakia}}