الفرق بين النسختين بتاع: «شعار مصر»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت إضافة: be:Герб Егіпта
ص روبوت: تغييرات تجميلية
سطر 4:
== تاريخ ==
 
ظهر أول شعار بيعبر عن شخصية [[مصر]] في بداية عهد [[الدوله الأيوبيه]] اللي أسسها السلطان [[صلاح الدين الأيوبي]] ف [[مصر]] بعد ما قضا على [[الخلافه الفاطميه]]، وكان شعاره [[العقاب المصري]] اللي بيرمز ل القوة والانتصار على الأعداء، خصوصاً لما كانت [[مصر]] بتحارب [[الصليبيين]] في العهد ده.
 
رجع العقاب المصري تاني شعار للدولة بعد إعلان الجمهوريه في [[مصر]] ف عهد الرئيس [[جمال عبد الناصر]]، والنسر كان بيبص يمين دليل على التيمن، وعلى صدره في هلال وتلات نجوم في خلفيه خضرا بتدل على أن دين الدولة الرسمي هو [[الإسلام]]، والثلاث نجوم التانيه بتمثل التلات ديانات الرئيسيه ف [[مصر]] وهيَ [[الإسلام]] و[[المسيحيه]] و[[اليهوديه]].
 
أما أيام الوحدة التي كانت بين [[مصر]] و[[سوريا]] اللي عرفت باسم [[الجمهوريه العربيه المتحده]] من 1958 لحد 1961 اتحط العقاب شعار مرة تانيه لكن بشكل مختلف شويه، و ده مع تغيير النقش على صدر العقاب بحط نجمتين خضر بيمثلوا [[مصر]] و[[سوريا]]، بحيث أن النجمة اللي فوق بتمثل [[سوريا|الإقليم السوري الشمالي]] والنجمة اللي تحت بتمثل [[مصر|الاقليم المصري الجنوبي]]. أُتحط الشعار ده ل[[مصر]] حتى بعد ما انتهت الوحدة بين [[مصر]] و[[سوريا]] لحد سنة 1972، لما اتغيير في عصر الرئيس [[محمد أنور السادات]] بعد انضمام [[مصر]] ل[[اتحاد الجمهوريات العربيه]].
 
من أيام ما اتعمل [[اتحاد الجمهوريات العربية]] بين [[مصر]] و[[سوريا]] و[[ليبيا]]، حط الاتحاد الجديد شعار جديد وهوه ال[[صقر]] الدهبي اللي باصص شمال عشان يدل على قوة الاتحاد بين البلاد التلاته، و [[مصر]] خلته شعارها حتى بعد ما اتفكك الاتحاد لحد سنة 1984، و خلته [[شعار سوريا|سوريا]] و[[شعار ليبيا|ليبيا]] شعارين ليهم برده لحد دلوقتي .
 
في عهد الرئيس [[محمد حسني مبارك]]، اعتمد الشعار الحالي سنة 1984 شعار رسمي للجمهوريه ، وهوه نفس العقاب المصري المعهود من ايام عهد الرئيس [[جمال عبد الناصر]]، مع الاختلاف في الكتابة في قاعدة الشعار، حيث بقت "[[مصر|جمهورية مصر العربيه]]" بدل "[[الجمهوريه العربيه المتحده]]" مكتوبة ب[[الخط الكوفي]]، واتشال النجمتين الخضر من نص العلم المنقوش ف صدر العقاب , وأصبح الشعار بيتحط في وسط [[علم مصر]] ابو لون [[دهبي]].