الفرق بين النسختين بتاع: «المستعين بالله العباس»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
سطر 10:
اتبايع المستعين بالله و اتسلطن على ايد الأمير شيخ فى القاهره و بعت الأمير شيخ لنوروز فى الشام و طلب منه مبايعته فبايعه هو كمان. فى الحقيقه سلطنة المستعين بالله كانت شكليه و اتعامل كمجرد حاجه ملحقه بالدوله لغاية ما يستقر الحكم و التنافس ما بين شيخ و نوروز ففضل مجرد [[خيال الضل|خيال ضل]] و شخشيخه فى ايد الامير شيخ. بيقول [[ابن إياس]] انه حتى ما كانش بيقدر يجتمع بحد من غير وجود الأمير جقمق الدوادار اللى كان موكل بيه و ده سبب له قلق كبير. و بيحكى [[المقريزى]] ان الأمير شيخ " ترك الخليفه فى غاية الحصر، حتى استبد بالسلطنه ". [[السيوطى]] من جهته حكى قصه مختلفه فقال ان الخليفه كان سلطان مستقل بيأمر و بينفذ على هواه ، لكن قصة السيوطى ضعيفه لإن شيخ بعد ما نظم اموره قدر يخلعه بسهوله بحجة كترة الإضطرابات و فساد [[شيوخ العربان فى مصر|العربان]] فى البلاد.
 
الأمير شيخ نصب نفسه سلطان بإسم [[المؤيد شيخ]] و حدد إقامة المستعين بالله هو و عيلته فى ركن فى [[قلعة الجبل]] لغاية ما عزله و عين بداله المعتضد بالله أبو الفتح داود ، بعد ما قعد على عرش مصر حوالى ست شهور.
الامير شيخ خلع المستعين بالله من السلطنه بعد ما قعد على عرش مصر حوالى ست شهور و قعد الأمير شيخ مكانه بإسم السلطان [[المؤيد شيخ]].
 
==عملات المستعين بالله و اساميه و ألقابه==