الفرق بين النسختين بتاع: «حديث نبوى»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
سطر 1:
[[File:Tazkarat al-Fuqaha.jpg|thumb|Tazkarat al-Fuqaha]]
السنه هى كل حاجة عن النبى [[محمد]] بن عبد الله ( نبى [[الاسلام|المسلمين]] ) من كلام واعمال خلال حياته واحيانا بتتسمى الحديث النبوى .
== كتابة السنه ==
ابتدت السنه تتكتب بعد اكتر من 200 سنه من موت [[النبى]] [[محمد]] ودا لان النبى محمد كان عايز محدش يكتب حاجة هو بيقولها غير [[القران ]] ، بس الامام البخارى ابتدا يجمع السنة فى كتاب اسمه الجامع الصحيح ، وبعد كده جه ائئمة كتير وكتبوا السنه .
== علم السنة او الحديث ==
اهتم [[الاسلام| المسلمين ]] اوى بالسنه وبدأت تظهر علوم كتير مرتبطة بيها زى علم اصول الحديث والعلم دا بيعرف بيه المسلمين ايه اللى هيقبلوه وايه اللى مش هيقبلوه من الاحاديث وكمان بيعرفوا بيه الناس اللى اتنقلت عنهم الاحاديث دى و بيعرفوا بيه الحديث القوى من الضعيف وبيعرفوا بيه حاجات تانيه كتير عن السنه.
السطر 42 ⟵ 44:
*الوافي- الكاشاني
بس السنةالحديث او السنه عند الشيعة فى منها مبيتاخدش عن [[ النبى ]] ، دا لانهم بياخدوا برده من [[ الائمة الاثنى عشر ]] ، ودا عشان الشيعة بيعتبروهم افضل من ببعضبعض الصحابة . ودا اللى بيقوله كتاب بصائر الدرجات "حدثنا احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب عن ابى حمزة الثمالى عن جابر قال أبو جعفر يا جابر والله لو كنا نحدث الناس أو حدثناهم براينا لكنا من الهالكين ولكنا نحدثهم باثار عندنا من رسول الله يتوارثها كابر عن كابر نكنزها كما يكنز هؤلاء ذهبهم وفضتهم."