الفرق بين النسختين بتاع: «يهود مصر»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صلا ملخص تعديل
ييديش
سطر 21:
بغض النظر عن الاختلافات الدينيه بين يهود مصر فيه كمان انقسام عرقى بيتلخص فى وجود عنصرين من اليهود، [[السفارديم]] و دول اليهود اللى هاجرو على مصر من [[اسبانيا]] والبلاد الشرقيه ، و دول كانو ما بيختلفوش عن المصريين المسلمين و المسيحيين فى الشكل و اللغه و اللكنه و بيعتبرو جزء من الشعب المصرى.
 
القسم التانى هم يهود " [[الاشكيناز]] " و دول هربو على مصر من [[اوروبا]] بسب الاضطهاد و غالبيتهم اعتبرو مصر محطة للوصول ل[[فلسطين]] و دول كانو بيتكلمو [[ييدىييديش]] و ما كانوش بيتكلمو بلغة المصريين المسيحيين و المسلمين ، و كانو مندمجين فى السياسه اللى بتخص موضوع ارض الميعاد فى فلسطين ، و كانت منهم جماعه عاشت منعزله فى " درب البرابره "، و كان ليهم مسرح خاص بيهم و برنامج مخصوص فى الاذاعه المصريه باللغه الييدىالييديش.
 
فى تعداد سنة 1948 اتضح ان كان فيه 10 الاف يهودى بيحملو الجنسيه المصريه و 30 الف جنسيه اجنبيه و 40 الف معهمش اى جنسيه. و حاخام اليهود الاكبر فى مصر اياميها " [[حاييم ناحوم]] " (1872-1960) طلب من اليهود اللى معهمش جنسيه انهم يطلبو الجنسيه المصريه. و بيقول الدكتور " محمد ابو الغار " مؤلف كتاب " يهود مصر بين الشتات و الازدهار " ان اليهود المصريين الاصليين هما اللى عاشو فى مصر جيل ورا جيل و اتكلمو بالمصرى و عاداتهم كانت عادات مصريه و اتسمو بأسامى مصريه ، و بيقول ان اليهود القرائيين و عدد من اليهود الربانيين عاشو فى مصر قرون طويله و كانو بيتكلمو زى المصريين و كان فيهم فقرا و فيهم متوسطين و عدد من الاغنيا.