الفرق بين النسختين بتاع: «احداث ثيرميدور»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت: توحيد قياسي للإنترويكي
ص روبوت: تغييرات تجميلية
سطر 1:
{{بتتطور}}
'''احداث ثيرميدور''' أو "الثوره على روبسبير" كانت ثوره على النظام اللى ماسك الحكم فى وقت [[الثوره الفرنسيه]] و كانت ضد [[حكم الارهاب]] حصلت فى سنة [[1794]] . بعد السيطره على الحكم طلع قرارات باعدام كل المسؤلين عن حكم الارهاب و على اول اللسته [[روبسبير]] و [[سان چست]] و منعت حزب [[الجاكوبين]] و لغت قوانين الحكومه القديمه كان عاملها . الاحداث دى خلصت على المرحلة التانيه من الثوره الفرنسيه اللى كان التيار الثورى المتطرف بقيادة الجاكوبين مسيطر على الحكومه و على كل حاجه فى [[فرنسا]].الثوره دى حصلت فى 27 يوليه 1974 ( 9 ثيرميدور من السنة 2 [[تقويم الثوره الفرنسيه|بالتقويم الفرنساوى الثورى]] ).
== الوضع قبل الاحداث ==
بقى حزب الجاكوبين مسيطر على كل حاجه فى فرنسا بعد ما قضى على معظم المعارضين ليه , و بقى [[روبسبير]] اقوى سياسى فى فرنسا و مسيطر على كل حاجه ( بعد اغتيال [[جان بول مارات]] و اعدامه لزميله [[دانتون]] , بعد ما عارض شويه من افكاره و قال ان حكم الارهاب قضى دوره و لازم يوقف ), و اعدامه سياسين كبار تانين من احزاب تانيه و من حزب الجاكوبين نفسه عشان شاف انهم بيعادوا الثوره و كانوا مختلفين معاه.
== المؤامره على روبسبير ==
[[File:Execution robespierre, saint just....jpg|300px|thumb|left|اعدام روبيسبير.]]
 
زاد عدد المعدومين فى فرنسا لحد ما وصل عددهم فى ست اسابيع بس لست الاف واحد. و كان روبسپير بيروح البرلمان كل مرة يقول اسامى ناس بيتهمهم انهم اعداء الثوره ويروح عادمهم تانى يوم. و بقى متسلط وديكتاتور بشكل مش طبيعى بعد ما كان بيطالب بالديموقراطيه. و فى مره دخل البرلمان و قال ان معاه لسته جديده باسامى اعداء الثوره بس مرداش يقرا الاسامى , وقتها اللى اتبقى من مؤيدينه و زماليه خافوا ليكون ناوى يعدمهم هما كمان زى ما عمل مع [[دانتون]] وناس تانيه كتيره وقالوا كفايه كدا قوى وراحوا منظمين لمجموعات من المعارضين اللى كانوا بينظموا [[انقلاب]] و اتجمعوا فى يوم 9 ثيرميدور (الموافق 27 يوليه 1794 ) و راحوا قابضين عليه وعلى المساعدين بتوعه و المسؤلين فى الحكومة و اعضاء فى حزب الجاكوبين .
== قرارات الاعدام ==
بعد السيطره على الحكم و القبض على روبسيبير طلعت قرارات اعدام ليه و ل21 من المسؤلين فى فترة حكم الارهاب فى 10 ثيرميدور (28 يوليه 1794 ) و اتعدموا كلهم ب [[الجيلوتين]] فى ميدان عام قدام الناس.