الفرق بين النسختين بتاع: «الحمله الصليبيه التامنه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
سطر 2:
'''الحمله الصليبيه التامنه''' ( 1270 ) ، حمله عسكريه قادها [[لويس التاسع]] ملك [[فرنسا]] و راح بيها على [[تونس]] اللى كان عايز يخليها قاعده يهاجم منها [[مصر]] اللى اتغلب فيها فى [[الحمله الصليبيه السابعه]].
 
بعد ما اتنكست الحمله الصليبيه السابعه فى مصر و نفد لويس التاسع بجلده من الاسر بدفع ديه مارجعش فرنسا لكن راح على [[عكا]] عشان يجهز حمله جديده تعوضه خسارته. لويس كان ناوى يهاجم الشام لكن اخوه شارل دانجو (Charles d'Anjou) ملك [[سيسيليا]] اقنعه بإنه احسن يطلع بالحمله الجديده على تونس ، عشان يقدر شارل يحقق شىءحاجه من مشروعاته ضد [[الدوله البيزنطيه]] ، و يأمن ملكه فى سيسيليا ، و ينشر [[المسيحيه]] فى تونس <ref> الشيال، 2/157</ref>.
 
استغل لويس فرصة حصول مجاعة و وبا فى تونس فبعت لبابا الكاتوليك يطلب منه انه يمده بفلوس و يحمس ملوك [[اوروبا]] على المشاركه فى الحمله ، لكن معظم الملوك مابينوش اهتمام بالحمله و حتى المؤرخ [[جان دى جوانفيل]] Jean de Joinville اللى كان وياه فى الحمله السابعه على مصر مارضيش ينضم ليها ، لكن كام واحد وافقو و كان من ضمنهم ملك [[انجلترا]] و ملك [[برسلونه|برشلونه]] <ref> المقريزى، 1/460-461</ref>.