الفرق بين النسختين بتاع: «رومانيا»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص r2.7.1) (روبوت إضافة: rue:Румуньско
سطر 24:
== مناطق رومانيا ==
[[File:مناطق رومانيا.PNG|300px|thumb|مناطق رومانيا الخمسة]]
رومانيا فيها خمس مناطق اساسية مشهورين بتنوعهم الجغرافي ودا بيخليها من احسن الوجهات السياحية في [[اوروبا]].
* '''[[ترانسيلڤانيا]]''': اكبر مناطق رومانيا و بيحدها من الشرق و الجنوب [[جبال الكاربات]] و اللي كانت زمان بتعملها حماية ضد الغزوات الخارجية اللي جاية من ناحية الشرق.سكانها الاصليين هما الرومانيين بس جه مجريين في القرن العاشر و جه كمان المان في القرن الاتناشر و استوطنو فيها جنب السكان الاصليين.
* '''[[مولدوڤا]] (مولداڤيا)''': وهي موجودة في شمال شرق رومانيا و بتمتد من جبال الكاربات لحد نهر [[الدنيستر]].في سنة 1940استولى [[الاتحاد السوفيتي]] على المنطقة اللي بين نهر البروت و نهر الدنيستر و ضمها ليه بالقوة على الرغم من 60% من السكان كانو رومانيين. في سنة 1990 استقلت مولدوفا عن الاتحاد السوفيتي بمساعدة رومانيا بس المولدوفيين فضلو انهم ما ينضموش للوطن الام رومانيا و اعلنو نفسيهم دولة مستقلة باسم جمهورية مولدوفا.( ماتتلخبطش بين جمهورية مولدوفا المستقلة وبقية منطقة مولدوفا اللي تنتها حتة رومانيا).
* '''[[والاهيا]]''': اللي في جنوب رومانيا و اللي في وسطها العاصمة [[بوخارست]]. المنطقة دي عبارة عن اراضي سهلة و خصبة
* '''[[دوبوروجا]]''' ''Dobrogea'': واللي بتطل على ساحل البحر الاسود و وقعت تحت الاحتلال العثماني فترة طويلة و عشان كدا فيها جوامع و مسلمين اكتر من اي منطقة تانية في رومانيا.اكبر مدينة في دوبوروجا هي [[كونستانتسا]] و اللي كمان بتعبر اهم مينا في رومانيا.
* '''[[بانات]]''': في المنطقة الغربية من رومانيا و بتحدها [[صربيا]] و اكبر مدينة فيها هي '''[[تيميشوارا]]'''.
 
{{الاتحاد الاوروبي}}