الفرق بين النسختين بتاع: «مسلم بن الحجاج»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
سطر 2:
 
== حیاته==
اتولد مسلم بن الحجاج سنة 821 على أرجح أقوال [[تأريخ|المؤرخين]] فى [[نيشابور]] المدينه العريقه اللى اشتهرت بازدهار علم الحديث والروايه، من أسره عربيه بترجع لقبيلة قُشَير. كان أول سماعه الحديث سنة 218 هـ ، بعد ما تجولاتجول فى البلاد الإسلاميه كذا مره راح العراق و الحجاز و الشام و مصر.
<br />
ذكروابيتقال إن مسلم سئلاتسأل عن حديث في مجلس بفى [[نيشابور]] ،لكن فلممالقاش يحررد جوابا .و وقالقال بعدمانه علمهماسمعش بهذاعن الحديث ده ، وعندماو رجعلما إلىروح بيته قامقعد يدور فى الأوراق بالفحص عن ذلك الحديث ، وحصلو فيفى الأثناءالوقت أنده جاءهجابله أحدواحد ملازميهمن بإناءملازيمه صحن كبير منفيه التمر الذي كان مسمومابلح مسموم. فلم يزلفضل مسلم يبحثيدور عنعلى الحديث طوالطول ليلتهالليل ولكيو يزيلياكل النوممن عن عينيه تناول منالبلح التمرعشان المهداةينشطه إليهلغاية حتىما طلع عليه الفجر ، وماو أنبعد أتمما لقى الحديث كان أكل التمرالبلح المسموم كله حتىفإتسم عثرو علىمات الحديثو ،هو فبسببعنده أكلهحوالى التمرخمسه المسمومو توفيخمسين وسنه ذلك عنسنة عمر261هـ يناهز/ الخامسة821م والخمسين سنةجنب بقربقرب [[نيشابور]] سنة 261هجرية .
<br />
اتدفن مسلم جنب مدينة نيشابور لكن لغاية دلوقتى تربته مش معروف مكانها، و ده لإن المغول لما هجموا على المدينه القديمه خربوها و هدوا ابنيتها ، لكن فيه بيقولوا ان تربته موجوده فى مقبرة زیاد (الان فضل) و فيه بيزوروها.