الفرق بين النسختين بتاع: «ثيوقراطيه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة 41.248.97.73 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة Luckas-bot
سطر 1:
'''الثيوقراطيه''' (من أصل [[يونانى]]: θεοκρατία = حكم الآلهه) ، نظام حكم بيستمد شرعيته و سلطاته مباشرة من الإله ، و فيه بتبقى الطبقه الحاكمه بتتكون من الكهنه و رجال الدين اللى بيعتبروا نفسهم موجهين عن طريق الاله أو بيتبعوا شرائع و تعاليم دينيه. الحكومه الثيوقراطيه هى الكهنوت الدينى نفسه أو على الاقل بيسيطر عليها الفكر الكهنوتى.
'''الثيوقراطيه''' الدولة الثيوقراطية: هي الدولة الدينية على المفهوم الذي ساد أوروبا لقرون طويلة في ظل هيمنة وسيطرة رجال الكنيسة على مقاليد الأمور؛ وهي دولة تجتمع فيها سلطة الحاكم وسلطة التقنين والتشريع بيد الكنيسة، ممثلة في البابا والقساوسة ومَن يرضون عنه ويقرونه مِن الحكام مِن الأباطرة والقياصرة والملوك والأمراء، ومَن دار في فلكهم مِن الأمراء والنبلاء والإقطاعيين، فالحكم هنا مطلق، والتشريع حق للكنيسة، وللبابا قداسة وعصمة، بتفويض إلهي!
 
 
== دول معاصره بتسود فيها عناصر ثيوقراطيه ==
 
=== الجمهوريه الإسلاميه الإيرانيه ===
رئيس الدوله فى [[إيران]] و الزعيم الروحانى الأعلى و هو [[آيةالله كبير|آيةالله كبير/مَرجَع]], راجل دين [[الاسلام#.D8.B4.D9.8A.D8.B9.D9.87|شيعى]]. بيفرضو جوانب كتيره شيعيه فى الشريعه.
 
=== المملكه العربيه السعوديه ===
النظام القانونى [[السعودية|السعودى]] كله معتمد شكليا على قانون الشريعه. كتير من السياسات التجاريه الخارجيه بتبقى مغلفه بطابع ديني , بـ معنى انها اذا لم تكن متوافقه يخلوا شكلها متوافق مع الشريعه. مثال على كده ممكن يبقى [[الخدمات البنكيه الإسلاميه]].
 
=== [[إسرائيل]] ===