الفرق بين النسختين بتاع: «العدوان الثلاثى»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة 94.99.6.144 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة Xqbot
سطر 7:
الحرب قامت لعدة اسباب اللى هما:
 
# تأميم [[جمال عبد الناصر]] ل[[قناة السويس]] و اللى حصل فى يوم 26 يوليه 1956 و ذااودا اللى منع الانجليز من الربح من القناة اللى كانوا يدروهابيدروها و يتحكموابيتحكموا فيها,التأميم حصل بعد سحب عرض من بريطانيا والولايات المتحدة لتمويل بنا [[السد العالى]] فى [[اسوان]] كرد على اعتراف مصر ب[[جمهورية الصين الشعبية]] خلال ارتفاع حدة التوتر بين الصين و [[تايوان]] .<ref>"Suez crisis" ''The Concise Oxford Dictionary of Politics''. Ed. Iain McLean and Alistair McMillan. Oxford University Press, 2003.</ref>
# توقيع مصر اتفاقيه سلاح مع [[الاتحاد السوفييتى]] , واللى كان يزودبيزود جيش مصر باسلحه متطوره عشان تحاربيحارب [[اسرائيل]] بعد ما رفضت اغلب الدول الكبيره بقيادة [[امريكا]] بيع الاسلحه لمصر.
# دعم مصر و مساعدتها للثوار الجزائريين اللى كانوا يقوموننعاملين بثورهثوره على الفرنسينالفرنساويين و يطالبوابيطالبوا باستقلال [[الجزائرالجزاير]] من [[فرنسا]]
# اسرائيل كانتكان تريداعايزا تأمن نفسها من مصر و تتوسع على حساب مصر .'''
 
== خدعة الحرب ==
الحرب ذيدى ا صارتاتعملت فيها خدعه كبيره بعد اتفاقيات سريه ما بين انجلترا و فرنسا و اسرائيل. الإتفاق ان اسرائيل تهجم على سينا و لما تتصدى ليها مصر تتدخل انجلترا و فرنسا و ينزلوا قوات فى منطقة قناة السويس و يحاصروا الجيش المصرى فى سينا. وذاو ده اللى حصل ، شنت اسرائيل عدوان على سينا و قامت حرب فأصدرت انجلترا و فرنسا بيان انذارى بيطالبوا فيه بوقف الحرب ( اللى هما الاتنين متفقين عليها مع اسرائيل ) و انسحاب الجيش المصرى و الجيش الاسرائيلى لمسافة 10 كم على ضفتين قناة السويس ، و ذاده كان معناه ان اسرائيل تحتل سينا و مصر تفقد السيطره على قناة السويس و كمان عليها 10 كم من اراضيها على الضفه الغربيه من القناه. زى ما اتوقعوا رفضت مصر الانسحاب فنزلت القوات الانجليزيه و الفرنسيهالفرنساويه فى بور سعيد و منطقة قناة السويس لكن الجيش المصرى ما لم يتحاصراتحاصرش ولملإنه اينسحبانسحب. هاجت الدنيا و كان واضح لكل العالم ان الموضوع مؤامره ضخمه. وقفت اغلبية دول العالم فى صف مصر ، و اصدر الاتحاد السوفيتى انذار بإنه سوف حا يضرب لندن و باريس بالصواريخ الذريه و امرت امريكا انجلترا و فرنسا بالانسحاب الفورى من الأراضى المصريه. و انتهت الحرب بفضيحه كبرى و خرجت مصر عبد الناصر منتصره نصر سياسى كبير.
 
== اسباب فشل الحرب و احتلال مصر ==
سطر 22:
# معارضة [[امريكا]] وطلبها للقوات البريطانيه و الفرنسيه و الاسرائيلية بالانسحاب بسبب تهديد السوفييت بتحويل [[الحرب البارده]] , اللى كانت موجوده, لحرب عالميه.
# قوة الجيش المصرى فى المعارك.
# معارضه و رفض الامم المتحده الهجوم على مصر وتهديدهم بفرض عقوبات على الدول الثلاثهالتلاته.
# وقوف مجموعه من دول العالم الثالثالتالت جنب مصر.'''
 
== نتايج الحرب ==
 
# انسحاب القوات البريطانيه والفرنسيه من بورسعيد في 23 ديسمبر 1956م، وعشان كذاكدا تحفلبتحفل بورسعيد باليوم ذادا
# انسحاب اسرائيل من سيناء في اوائل 1957م، و انسحابها من قطاع [[غزة]] اللى سيطرت عليه مصر.
# وضع قوات طوارىء دوليه بين حدود مصر واسرائيل
# زيادة شعبيه [[جمال عبد الناصر]] فى مصر و الشرق الاوسط
# وضعت قوات طوارئ دولية على الحدود المشتركة بين مصر وإسرائيل'''
 
== مشاهدةشوف المزيدكمان ==
 
* [[حرب 67]]