الفرق بين النسختين بتاع: «المستعصم بالله»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
سطر 7:
زي ما إتوعد، طلع هولاكو بجيشه و قواده من همذان في أواخر سنة 1257 و ظهر قدام أسوار بغداد يوم 18 يناير 1258، و كان في جيشه عساكر من الموصل بعتهم ملكها بدر الدين لؤلؤ كمساهمه <ref> ابن كثير، 13/3744</ref>. و بعد ما حاصرها طلب من المستعصم الخروج منهاو يروح يستنى فى حته اسمها " الخربة " فخرج و راح عليها و معاه الفقها و المشايخ و بتاع 300 فارس. فبعت له هولاكو يقوله يروح له و معاه 17 نفر بس، فاختار سبعتاشر نفر و راح بيهم اما بقية رجالته فقلعوهم عريانين و ركعوهم على الأرض و قطعوا رقابيهم.
 
دخل المغول بغداد و المستعصم فى ايديهم هو و رجالته اللى كانوا رجاله فيهم الخاين وفيهم الخانع يوم 10 فبراير 1258. و عمل المغول مدابح رهيبه في بغداد إستمرت سبع تيام وليالي ، و دمروها وقتلوا عشرات الآلاف <ref> Curtin, p. 253 </ref> و بعد ما الخليفه دل هولاكو مخبى فلوسه و دهبه فين، و كان مخبي سبايك الدهب في حوض في ساحة القصر، و سلمه حريمه اللي كان عددهم 700 و عليهم ألف خدامه <ref>الهمذاني، 2/292</ref> ، لفوه في سجاده أو حطوه في شوال و ركلوه بالرجلين لغاية ما مات.

الوزير " العلقمي " كان هو اللي نصح الخليفه بتسليم نفسهنفسه، و بيتقال إنه هو برضه اللي نصح هولاكو بقتله بعد ما إستسلم عشان تستقر الامور لهولاكو <ref> العيني، 1/172-173</ref>.
 
==فهرست وملحوظات==