الفرق بين النسختين بتاع: «حسام الدين لاجين»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
ص بوت:تظبيط المراجع
سطر 1:
{{معلومات ملك}}
{{بوابة|مصر المملوكيه}}
'''الملك المنصور حسام الدين لاچين بن عبد الله المنصورى ''' .<ref>ابن تغرى، سلطنة الملك المنصور لاجين</ref> ( اتوفى فى [[القاهره|القاهرة]] فى 16 يناير [[1299]] ). سلطان [[الدوله المملوكيه]] الحداشر <ref>ابن إياس, 105</ref><ref>فيه مؤرخين بيعتبروا [[شجر الدر]] أول سلاطين المماليك. في الحاله دى حسام الدين لاچين يبقى السلطان المملوكى الإتناشر مش الحداشر (قاسم, 22 ).</ref>. إتلقب بـ'''لاچين الصغير''' و '''ابو الفتوح '''. إتنصب سلطان على مصر فى نوفمبر سنة 1296 و فضل على العرش لغاية يناير سنة 1299.
[[File:Bahri Dynasty 1250 - 1382 (AD) ar.png|thumb|280px|الدوله المملوكيه فى أكبر توسع ليها]]
 
== قبل السلطنه ==
حسام الدين لاچين كان مملوك من مماليك السلطان [[نور الدين على|نور الدين علي بن أيبك]] و كان معروف بإسم " شقير ". بعد ما نفى السلطان [[الظاهر بيبرس (قبل السلطنه)|بيبرس البندقدارى]] نور الدين على اعلى امبراطورية [[نيقيا]] البيزنطيه .<ref>المقريزى، 2/212</ref><ref>[[امبراطورية نيقيا]] البيزنطيه: بتتسمى بلاد الأشكرى في المصادر المملوكيه. كان لأباطرتها اللاسكاريين علاقات كويسه بمصر بالذات في عهد السلطان [[الظاهر بيبرس (قبل السلطنه)|ركن الدين بيبرس]].</ref> إشتراه [[قلاوون|قلاوون الآلفى]] <ref>إشترى قلاوون لاجين مرتين، مره من غير مالك شرعى و مرة ثانيه بحكم قاضى القضاه ابن بنت الأعز لماإتبن أنه مملوك السلطان المخلوع و المنفى فى القسطنطينيه المنصور على.-( المقريزى السلوك، 2/274</ref> و لقبه بلقب " لاچين الصغير " كتمييز ليه عن مماليك اتنيين كان ليهم نفس الاسم ( شوف تحت : أسامى متشابهه ) ، و بعدين عتقه و رقاه و رفع درجته فلم اتسلطن عينه نايب على [[دمشق]] و جوزه بنت من بناته <الشيال، 2/179</ref>. ولما اتمرد الامير [[سنقر الأشقر|سيف الدين سنقر الأشقر]] على السلطان قلاوون ونصب نفسه سلطان فى دمشق قبض قلاوون على لاجين و حبسه لمده وبعدين عفا عنه بعد ما انهزم سنقر الأشقر . أياميها كان لاچين غاوى قعدات انس و افرفشه و شريب خمور <الشيال، 2/179"/> فعنفه قلاوون و قاله يبطل الكلام ده <ref>المقريزى، 2/303</ref>.
 
لاچين قعد حداشر سنه نايب للسلطنه المصريه على دمشق لغاية ما مسك السلطان [[الأشرف خليل]] الحكم و عزله و قبض عليه مع جماعة من الامرا ، كان من بينهم سنقر الأشقر ، و اتحكم عليه بالاعدام لكن الأشرف عفا عنه بشفاعة الامير بدر الدين بيدرا المنصورى ، و عينه سلاح دار كما زى ما كان قبل ما يتعين نايب على دمشق .<ref>المقريزى، 2/274</ref>. فى سنة [[1293]] لاجين كان من ضمن الأمراء اللى اتآمروا مع الامير بيدرا نايب السلطنه على إغتيال السلطان الأشرف ، و بع ما اغتيل الاشرف هرب هو و الامير قرا سنقر و واختفوا ، وبعدين ظهر فجاءه فى القاهره بعد تنصيب [[الناصر محمد بن قلاوون (فترة حكم اولى)|الناصر محمد]] سلطان على مصر بدل اخوه الاشرف اللى اتقتل ، الامير [[العادل كتبغا|زين الدين كتبغا]] نائب السلطنه و مدبر الدوله ، شفع للاچين عند السلطان الناصر اللى كان لسه عنده حوالى تسع سنين فغضب مماليك الأشرف خليل ( المماليك الأشرفية خليل ) و اتمردوا ، فراح لاچين ناصح كتبغا بعزل السلطان الناصر محمد و تنصيب نفسه قبل ما ينتقم منهم مماليك الأشرف او السلطان الناصر نفسه لما يكبر. فى سنة [[1295]] بعد ما كتبغا أخد بنصيحة لاچين وعزل السلطان الناصر و نصب نفسه سلطان على مصر عين لاجين نايب للسلطنه.
 
=== تشابه أسامى ===