الفرق بين النسختين بتاع: «ميكانيكا»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة 154.121.29.178 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة GhalyBot
وسم: استرجاع
ص بوت:تظبيط المراجع
سطر 1:
[[ملف:Lewis Hine Power house mechanic working on steam pump.jpg|تصغير|لويس هاين يشغل الطاقه فى بيت ميكانيكى علشان يشتغل]]
'''الميكانيكا''' هى فرع من فروع العلوم الذي يهتم بدراسة الأجسام المادية عندما تؤثر عليها قوة و تحركها من مكان للتانى. و تأثيرها على البيئة المحيطة. اصولها وقواعدها العلمية بدات فى اليونان القديمة على ايد [[ارسطو]] و [[ارخميدس]]..<ref>Dugas, Rene. A History of Classical Mechanics. New York, NY: Dover Publications Inc, 1988, pg 19.</ref><ref>Rana, N.C., and Joag, P.S. Classical Mechanics. West Petal Nagar, New Delhi. Tata McGraw-Hill, 1991, pg 6.</ref><ref>Renn, J., Damerow, P., and McLaughlin, P. Aristotle, Archimedes, Euclid, and the Origin of Mechanics: The Perspective of Historical Epistemology. Berlin: Max Planck Institute for the History of Science, 2010, pg 1-2.</ref>.
 
فى الفترة الراهنة. العلماء مثل [[جاليليو جاليلى|جاليليو]] , كبلر و نوتن, وضعوا اساس [[الميكانيكا الكلاسيكية]]. وهى فرع من فروع [[الفيزياء الكلاسيكية]] التى بتتعامل مع الجزيئات التى تكون إما فى حالة سكون او تتحرك بسرعة اقل من سرعة الضوء. ويمكن تصنيفها ايضا على إنها فرع من فروع العلوم الذي يتعامل مع الحركة و القوى المؤثرة على الأجسام.