الفرق بين النسختين بتاع: «اميه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
سطر 8:
الإزدواجيه اللغويه من الأسباب المهمه اللى بتساهم فى ارتفاع نسبة الأميه ، الزدواجيه اللغويه هى ان الانسان بيتكلم بلغه و بيكتب بلغه زى فى حالة ال[[عربى]] و ال[[مصرى]] حيث ان [[مصريين|الشخص المصرى]] بيتكلم بالمصرى و هى لغته الأم و بيكتب بالعربى و هى اللغه اللى بيتعلمها فى المدرسه. الازدواجيه دى بطبيعة الحال من اسباب انتشار الاميه فى مصر حيث ان الأمى بيصعب عليه تعلم القرايه و الفهم و الكتابه بلغه جديده عليه ، و حتى بالنسبه لغير الأمى الازدواج اللغوى بيربك التفكير و بيخلق التباسات و بيعيق التفكير و التعبير بطريقه منطقيه سليمه.
 
بطبيعة الحال فى حالة ثبات معدل الأميه أو حصول انخفاض بسيط فيها مع زيادة فى عدد السكان بيزيد عدد الأميين فى المجتمع و بيمثل مشكله ثقافيه كبيره.
نسبة الأميه الحاليه فى مصر بتتقدر بحوالى 30% و دى بطبيعة الحال نسبه ضخمه جداً اذا عرفنا ان اللا-أميه فى هى مجرد القدره على فك الخط مش التمتع بقدرات قرائيه و كتابيه و اذا اتضافت لنسبة الأميه نسبة الجهل بمعنى عدد الناس اللى بيفكو الخط لكن بيعانو من الجهل فده ممكن يوضح الحاله. الأمى بطبيعة الحال بيعتمد على ودنه فى تلقى المعلومات عن طريق اجهزة الإعلام أو الشرايط أو الخطب الدينيه أو كلام غيره و اكمنه مابيعرفش يقرا فبالتالى بياخد المعلومه زى ماهى و بينشرها بين غيره من الأميين و الجهال و ده من سبب من اسباب انتشار الإشاعات و المعلومات الغلط فى المجتمعات المتخلفه اللى بتعانى من الأميه بكل النتايج المترتبه على كده.
 
نسبة الأميه الحاليه فى [[مصر]] بتتقدر بحوالى 30% و دى بطبيعة الحال نسبه ضخمه جداً اذا عرفنا ان اللا-أميه فى هى مجرد القدره على فك الخط مش التمتع بقدرات قرائيه و كتابيه و اذا اتضافت لنسبة الأميه نسبة الجهل بمعنى عدد الناس اللى بيفكو الخط لكن بيعانو من الجهل فده ممكن يوضح الحاله. الأمى بطبيعة الحال بيعتمد على ودنه فى تلقى المعلومات عن طريق اجهزة الإعلام أو الشرايط أو الخطب الدينيه أو كلام غيره و اكمنه مابيعرفش يقرا فبالتالى بياخد المعلومه زى ماهى و بينشرها بين غيره من الأميين و الجهال و ده من سبب من اسباب انتشار الإشاعات و المعلومات الغلط فى المجتمعات المتخلفه اللى بتعانى من الأميه بكل النتايج المترتبه على كده.
 
على عكس كده ، نسبة الأميه فى البلاد الغربيه حوالى 3% بس ، و ده مع الأخد فى الإعتبار ان البلاد الغربيه بتعتبر كمان ان التهجى الغلط أميه.