الفرق بين النسختين بتاع: «فرانكيا»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص تزويد روبوت: bg:Франкска империя
صلا ملخص تعديل
سطر 13:
أول تسمية فرنكيا فى اللاتينى متسجله من أوائل [[القرن التالت]] . فى الوقت ده وصفت منطقة شمال وشرق نهر الراين ، تقريبا في المثلث بين [[أوتريخت]] ، [[بيليفيلد]] ، و [[بون]]. و دى كانت اراضى القبايل الفرنكيه ال[[ساليان]] و ال[[سيكامبرى]] و ال[[تشاماڤى]] و ال[[تشاتوارى]] و ال[[بروكتيرى]] و ال[[يوسيبيتس]] و ال[[أمبسيڤارى]]. شويه من القبايل الفرنكيه دى زى ال[[ساليان]] و ال[[سيكامبرى]] كان ليهم أراضى فى [[الامبراطورية الرومانية]] , و كانت بتدى قوات عسكريه للقوات الرومانية على الحدود.
 
في 357 دخل ملك ال[[ساليان]] الإمبراطورية الرومانية واستولى على أراضى هناك بصفة دايمة منحهاله بمعاهدة [[جوليان المرتد]] اللى اضطر ال[[تشاماڤى]] يرجعو ل [[هامالاند]], لكن منح قبيلة الساليان الفرنكية صفة الحليفة (foederati) في [[توكساندريا]] حسب ما قال [[أميانوس مارسيلينوس]].
 
زى مااراضى القبايل الفرنكيه اتوسعت معنى "فرنكيا" وسع معها. رغم إن كتير من ملوك الفرنك اللى كانو عايشين على الاراضي الرومانية زى [[باوتو]] و [[اربوجاستيس]] كانو فى صف الرومان ، ملوك غيرهم من الفرنك زى [[مالوباودس]] كانو نشيطين على الاراضى الرومانية لأسباب تانيه.بعد سقوط [[اربوجاستيس]]
نجح ابنه [[ارجيوس]] فى بداية وضع حكم وراثى في [[تراير]] .بعد سقوط نظام مغتصب الحكم [[قسطنطين التالت]] بعض الفرانكس أيًد مغتصب الحكم [[يوڤينوس]] (411). رغم [[يوڤينوس]] إتقتل 413 , ماقدرتش الإمبراطورية الرومانية تدير اراضيها فى فرنكيا أو تعتبرها جوه حدودها.