الفرق بين النسختين بتاع: «فرسان المعبد»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص r2.7.1) (تزويد روبوت: bat-smg:Tamplėirē
لا ملخص تعديل
سطر 2:
[[ملف:Templars on Stake.jpg|تصغير|250px|فرسان المعبد اترموا فى النار في [[أوروبا]].]]
 
'''فرسان المعبد''' أو '''فرسان الهيكل''' أو '''الداوية''' أو '''فرسان التمبلار''' ( بالإنجليزي : Knights Templar - بالفرنساوي : Templiers ) ، طايفه عسكريه دينيه [[اوروبا|أوروبيه]] إتعرفت بإسم '''فرسان معبد سليمان''' أو بالإسم الكامل للتنظيم : جند الفقرا بتوع المسيح و معبد سليمان ( باللاتيني : Pauperes commilitones Christi Templique Solomonici ).
 
اتكونت الطايفه في القرن 12 لحماية حجاج [[القدس|بيت المقدس]] و اتبعوااتبعو قانون الرهبان البدكتيين. فرسان المعبد كانوا اول النظمالتنظيمات العسكريه الصليبيه و إتأسست جماعتهم سنة 1118 عن طريق سبع فرسان أقسموا بحماية الحجاج الرايحين بيت المقدس. زعيم التنظيم كان بيتسمى جراند ماستر Grand Master و كان هو القومندان العام بتاع التنظيم. أول قومندان اتزعم التنظيم كان هيجو دى بايين Hugues de Payens. البابا اعترف بيهم سنة 1128 و فى سنة 1147 شاركوا فى اول معاركهم الكبيره ضد المسلمين. فى سنة 1145 اتسمح ليهم بلبس زى أبيض و من وقت [[الحمله الصليبيه التانيه]] بقوا بيحطوا صلبان حمره على صدر و ضهر زيهم.
 
دخل فرسان المعبد فى منافسات مع فرسان [[الاسبتارية]] و فرسان [[تيوتون|التيوتون]] في النفوذ و الثروة و الحروب. حاربوا [[بوهيموند الرابع]] و بعدين حالفوه و اتحالفوا مع [[الحشاشين]] فى زمن [[الظاهر بيبرس]] و كانت عندهم قلاع فى فراس و عتليث و أنطرطوس و جبيل. إشتركوا في [[الحروب الصليبية]] بشراسه. بعد ما المسلمين إستولوا على بيت المقدس قعدوا في [[عكا]] و كان ليهم هناك قلعة ضخمه على الساحل . بعد سلطان [[مصر]] [[الأشرف خليل]] ما إستولى على عكا سنة 1291 هربوا على [[قبرص]]. دخلوا في مشاكل مع بابا الكاتوليك و [[فيليب الرابع]] ملك [[فرنسا]] لما طالبوا بإسترداد فلوسهم من الملك و إتعرضوا لإضطهاد جامد جداً و اتلبسوا تهمة الهرطقه و اترموا في النار. أعدمفى سنة 1314 انتهى أمر التنظيم نهايه دراميه بعد ماأعدم فيليب الرابع رئيساخر الطايفةزعما سنةالطايفه 1314جاك ودى انتهىمولوى أمرهمJacques نهايهde دراميهMolay بالحرق بالحيا فى النار فى [[باريس]] فإنتهى أمرهم.
 
{{Commonscat|Knights Templar}}