الفرق بين النسختين بتاع: «راماكريشنا»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص r2.7.1) (تزويد روبوت: war:Ramakrishna
لا ملخص تعديل
سطر 1:
[[ملف:Ramakrishna.jpg|تصغير|280px200px| راماكريشنا.]]
'''راماكريشنا''' Ramakrishna ، و اسمه كمان '''جادادهار شاتيرجى''' Gadadhar chatterji و '''جاداهار تشاتوبادهيايا''' Gadadhar Chattopadhyaya ( هوجهلى، البنغال، [[الهند]]، 18 فبراير 1836 - كالكوتا ، 16 اغسطس 1886 ). روحانى هندى كبير أكد فى تعاليمه على ان كل الاديان واحد و انها زى المايه حاجه واحده كل الناس بتشرب منها لكن اساميها بتختلف. راماكريشنا بيعتبر اكتر مثل من العصر الحديث لانسان وضح وحدة كل الاديان بتطبيقات شخصيه.
 
اتولد راماكريشنه فى اسره برهمينيه فقيره فى سنة 1836 و ماتلقاش تعليم مدرسى لمده طويله و طول حياته اتكلم بلهجه بسيطه من لهجات البنغال و عمره ما اتعلم انجليزى و لا سانسكريتى. لما كمل 23 سنه اتجوز من بنت عمرها خمس سنين اسمها سارادا-ديفى لكن الجوازه كانت على الورق بس حيث ان التبتل كان مبدأ من مبادئه. سارادا-ديفى نفسها بعد ماكبرت بقت مقدسه عند اتباع العقيده الراماكريشنيه و بيسموها " الأم المقدسه ".
 
اخوه الكبير رامكومار كان علامه سانسكريتى مرموق عرض عليه انه يعلمه لكن راماكريشنا مارضيش إكمنه ماكانش عايز تعليم مالهوش قيمه غير انه بيأكل عيش و مماكانش عايز يتعرف على ربنا عن طريق الكتب لكن عن طريق العباده و الحياه زى مابيعيشها.