الفرق بين النسختين بتاع: «شعار مصر»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة 109.82.55.98 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة ZéroBot
سطر 6:
ظهر أول شعار بيعبر عن شخصية [[مصر]] في بداية عهد [[الدوله الايوبيه]] اللي أسسها السلطان [[صلاح الدين الأيوبي]] ف [[مصر]] بعد ما قضا على [[الخلافه الفاطميه]]، وكان شعاره [[العقاب المصري]] اللي بيرمز ل القوة والانتصار على الأعداء، خصوصاً لما كانت [[مصر]] بتحارب [[الصليبيين]] في العهد ده.
 
رجع العقاب المصري تاني شعار للدولة بعد إعلان الجمهوريه في [[مصر]] ف عهد الرئيس [[جمال عبد الناصر]]، والعقابوالنسر كان بيبص يمين دليل على التيمن، وعلى صدره في هلال وتلات نجوم في خلفيه خضرا بتدل على أن دين الدولة الرسمي هو [[الإسلام]]، والثلاث نجوم التانيه بتمثل التلات ديانات الرئيسيه ف [[مصر]] وهيَ [[الإسلام]] و[[المسيحيه]] و[[اليهوديه]].
 
أما أيام الوحدة التي كانت بين [[مصر]] و[[سوريا]] اللي عرفت باسم [[الجمهوريه العربيه المتحده]] من 1958 لحد 1961 اتحط العقاب شعار مرة تانيه لكن بشكل مختلف شويه، و ده مع تغيير النقش على صدر العقاب بحط نجمتين خضر بيمثلوا [[مصر]] و[[سوريا]]، بحيث أن النجمة اللي فوق بتمثل [[سوريا|الإقليم السوري الشمالي]] والنجمة اللي تحت بتمثل [[مصر|الاقليم المصري الجنوبي]]. أُتحط الشعار ده ل[[مصر]] حتى بعد ما انتهت الوحدة بين [[مصر]] و[[سوريا]] لحد سنة 1972، لما اتغيير في عصر الرئيس [[محمد أنور السادات]] بعد انضمام [[مصر]] ل[[اتحاد الجمهوريات العربيه]].