الفرق بين النسختين بتاع: «لوكاندة قصر هليوبولس»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
سطر 3:
[[ملف:قصر العروبة.jpg|200px|thumb|left| قصر العروبة ]]
 
'''لوكاندةلوكانده قصر هليوبولس''' أو فندق جراند أوتيل (Grand Hotel) بنىاتبنى في الصحرا في سنة 1908-1910 ، وكان أول مالك للفندقللوكانده Monsieur Marquet. وكان المديرمديره وقت الافتتاحافتتاحه السيد Doerhoefer اللى كان مديرامدير لمينا هاوس ، وأول مدير مسؤل عن المشروبات والغذاءوالاكل وكانكان Monsieur Bedard ، بمساعدة من الشيف Gouin اللى كانوا يعملونبيشتغلوا فى مطعم Paillard في باريس سابقا.في 1 ديسمبر 1910 ،ابتدوا قاميديروا ألاربعةاحسن معالوكانده بالاستعدادلادارة أفضل فنادقفي مصر و أفخم فنادق افريقيا.
 
صمم الفندقالوكانده المهندس المعماري البلجيكي ارنست جاسبار Ernest Jaspar ،يحتوى، الفندقاللوكانده علىفيها 400 غرفةاوده بما فيهاوفيها 55 شقة خاصةمخصوصه. وقاعاتواكبر للولائم كانتصالة الاكبرحفلات منوافراح اى مكان اخر. تمقام البنابالبنا والتركيب من شركاتىشركات المقاولات ليون رولان وشركاه وبادوفا ، ودانتميرو وفيرو ، والاثنين من أكبراكبر شركات المقاولات والانشاءات المدنية في مصر.و شركات Siemens وSchuepertالالمانيتين قاموا بتركيب شبكة الفندق منكابلات الكابلاتالكهربا الكهربائية.
 
القبة الرئيسية لفندق قصرلقصر هليوبولس ترتفعارتفعها مسافة 55 مترامتر من الأرض حتىلغاية السقف والبهو اسفلها بمساحةمساحته 539 متر مربع من تصميم الكسندر مارسيل من المعهد الفرنسي ، وقام بالديكور من الداخل كلود جورج لويس ،،و فيها 22 من ألاعمدةعمود من الرخام الايطالي للربطمتحمل العام مع السقفعليهاالسقف.
 
في سنة 1960 تحولاتحولت الفندقالوكانده لمقر لعدد من الإداراتادارات الحكومية و فى يناير 1972 تحولاتحول المبنى لمقر للاتحاد سياسي بين[[ ليبيا]] و[[مصر]] و[[سوريا]] (اتحاد الجمهوريات العربية ) ، ومن هنا جات تسميته الحالية قصر الاتحادية (قصر الوحدة) أو قصر رئاسة الجمهورية بمصر الجديدة أو قصر العروبة
 
يقعتقع الفندقالوكانده عند تقاطع شارع الميرغنى مع شارع الاهرام وابراهيم اللقانى فى منطقة الكوربة فى [[مصر الجديدة]]
 
== اشهر نزلا القصر ==