الفرق بين النسختين بتاع: «يوم»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت إزالة: tt:Kön (deleted)
لا ملخص تعديل
سطر 3:
اليوم كمان ممكن يستعمل فى التعبير عن ال[[نهار]] اللى بكون فيه النور بتاع الشمس على العكس م الليل. طول اليوم بحسب المعنى دا ممكن يختلف ما بين الشتا و الصيف ، زى ما بيقول الناس العاديين ان يوم ال[[شتا]] قصير و ليله طويل.
 
حدود اليوم (يعنى امتا بيبتدى و امتا بيخلص) م الحاجات اللى بتختلف من شعب للتانى. فى مصر القديمه مثلا كان اليوم بيبتدى من غروب الشمس لحد غروب شمس تانى يوم. المفهوم دا عن حدود اليوم لسه موجود فى الريف المصرى و بين الفلاحين المصريين اللى مش متعلمين (المتصلين اكتر مع الثقافه المصريه القديمه)، لما المصرى بيقول مثلا '''ليلة السبت''' ف بيبقا يقصد '''يوم الجمعه بالليل''' و مش العكس.
المفهود دا كمان لسه موجود لحد دلوقتى فى الاحتفالات زى ليلة العيد ( يعنى الليله اللى قبل العيد مش يوم العيد بالليل) و ليلة ال[[كريسماس]] (Chrismas Eve) و اللى بيتقصد بيها يوم 24 ديسمبر بالليل مع ان الكريسماس بييجى يوم 25 ديسمبر.
 
فى العصر الحديث (زى فى امريكا مثلا) ف كلمة ليلة الجمعه (Friday night) بيتقصد بيها الليله اللى بين الجمعه و السبت ع العكس من التقاليد المسيحيه-اليهوديه الجايه م الشرق الاوسط القديم.
 
[[تصنيف:وحدات قياس]]