الفرق بين النسختين بتاع: «بوليجاميه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص r2.7.1) (روبوت تزويد: fi:Polygamia
لا ملخص تعديل
سطر 6:
فى النظام الپوليجامى الراجل ممكن يعيش ستاته فى بيت واحد لكل واحده جناج خاص بيها بيزوره الراجل عشان يمارس الجنس مع حسب الدور ، أو ممكن يسكن ستاته كل واحده فى بيت منفصل و برضه يزورهم بالدور ، و فيه حالات احتياليه ممكن يكون الراجل فيها متجوز اكتر من ست فى نفس الوقت من غير مراته الاولانيه ماتكون عارفه ، و ممكن كمان كل ستاته مايكونوش عارفين و بيحتال عليهم الراجل ، و ممكن يتجوز واحده رسمى و يتجوز الباقى جواز مش متسجل بيتسمى عرفى فى المجتمع الاسلامى.
 
نظام الحريم بيختلف شويه عن الپوليجامى لكن ممكن يكون پوليجامى فى حالة جواز الامير أو الملك من اكتر من واحد رسمياً و فوقيهم بيعاشر محظيات جنسياً. المجتمعات الاسلاميه عرفت نظام الحريم و فيه الملك أو الأمير كان بيبقاله ستات كتيره بيمارس معاهم الجنس فوق ستاته الرسميين. المحظيات دول كانو بيتسمو مولدات و كان الملك أو الأمير بيزورهم هما كمان لتفضية شهواته. ساعات وصلت اعداد المحظيات دول فى قصور الملوك للآلاف. ده مع ان الجنس بالنسبه لعامة الناس بره [[الجواز]] كان بيعتبر [[تابو]] و بيعاقب عليه الملك اللى بيعملوه بالرجمبالجلد و الرجم لحد الموت مع ان فى قصره اعداد ضخمه من الستات اللى بيمارس معاهم الجنس.
 
بطبيعة الحال الجواز البوليجامى مابيتشجعش فى المجتمعات الغربيه الحديثه و ضد القانون ، حيث ان المجتمعات دى مفتوحه و الراجل مش محتاج انه يتحايل على عدد من الستات فى نفس الوقت عشان يمارس الجنس و يفرغ شهواته بطريقه فيها نفاق و احتيال ، و من ناحيه تانيه اكمن فى المجتمعات الغربيه الستات بيشتغلو و بيكون ليهم دخل و فى حالة بطالتهم بياخدو اعانات ماليه من الدوله فبالتالى مهماش محتاجين مادياً انهم يتجوزو راجل متجوز يفوت عليهم بالدور.