الفرق بين النسختين بتاع: «سرطان الرئه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
سطر 18:
 
==العلاج==
علاج سرطان الرئه و الأدويه و طرق العلاج اللى بتستخدم بتتوقف على نوعية الخلايا و مدى انتشارها فى الجسم و مدى قدرة العيان على تحمل العلاج. العلاجات المستخدمه حالياً هى عمليه جراحيه أو العلاج الإشعاعى radiotherapy أو العلاج الكيماوى chemotherapy أو كلهم مع بعض.
مراحل المرض اربعه. فى المرحله الأولى ممكن يتم العلاج بعمليه بيتم فيها بتر جزء من الرئه أو كل الرئه حسب مدى انتشار المرض فيها. و ممكن فى المرحله دى استخدام العلاج الاشعاعى و/أو العلاج الكيماوى و ممكن ان المصاب بالمرض يشفى. فى المرحله التانيه و التالته A ممكن استخدام الأشعه و الأدويه الكيماويه فى نفس الوقت. و فى المراحل اللى بعد كدهكده، التالته A و الرابعه لازم يكون فيه علاج كيماوى. فىلكل الجسم ، ففى حاله انتشار الخلايا فى اماكن بره الرئهالصدر عن طريق الدم أو الغدد الليمفاويه العلاج بيكون كيماوى لقتل الخلايا السرطانيه فى الدم و كل الجسم قبل ماتمسك فى عضو.
 
لغاية دلوقتى مفيش علاج حاسم يقضى على السرطان بالكامل لكن رغم كده و بعد التطور الكبير فى الطب و صناعة الأدويه بقى ممكن علاجه و تطويل عمر المصاب بيه بحيث ان ممكن ان المرض يتحول لمرض مزمن مش قاتل طوالى. اختراع ادويه جديده فى امريكا و الغرب و معرفة الإخصائيين ازاى يستخدموها بأقل ضرر للمصاب بتعتبر من اهم الانجازات فى علاج المرض فى القرن 21. فى السنين الأخيره ظهرت علاجات و ادويه كيماويه كتيره بطريقه مبشره و بقت بتستخدم مع بعض Regment و بقت فيه ادويه ممكن المصاب انه يستحملها على عكس الأول زى " أليمتا Alimta ". و ظهرت نوعيه من الادويه الكيماويه بتتسمى " ادوية العلاج المستهدف Targeted Thearapy " اكمنها بتهاجم اجزاء معينه فى الخلايا السرطانيه و بتستهدفها هى بس من غير ما تأثر على بقية الخلايا العاديه فى الجسم ، و فيه نوعيه منها زى " تراسيفا Traceva " على شكل حبوب ، و فى 2011 ظهر دوا جديد من ادوية العلاج المستهدف اسمه " كسالكروى ( كريزوتينيب) (XALKORI (Crizotinib " ، و لسه فيه ابحات كتيره بتتعمل على النوعيه دى من الأدويه المبشره. فيه كمان ابحاث و دراسات بتتعمل على نوعيه جديده من العلاج عن طريق " التطعيم vaccination " و فى الحاله دى بيتم تحفيز جهاز المناعه بتاع المصاب عشان يتعرف على الخلايا السرطانيه و يهاجمها زى ما بيعمل مع الفيروسات لكن نتايج الدراسات دى لسه ما اتبلورتش. الأرقام و النسب الموجوده حالياً عادة ارقام قديمه اتسجلت قبل ظهور نوعيات الادويه الجديده. المحتمل ان المرض حايكون ممكن القضاء عليه فى المستقبل.