الفرق بين النسختين بتاع: «عبد الحكيم عامر»

ص
بوت: إصلاح التحويلات
ص (r2.7.1) (تزويد روبوت: pt:Abdel Hakim Amer)
ص (بوت: إصلاح التحويلات)
[[Image:عبد الحكيم عامر.jpg|thumb|شمال|150px|عبد الحكيم عامر]]
 
'''المشير عبد الحكيم عامر ''' ([[11 ديسمبر]] [[1919]] - [[14 سبتمبر]] [[1967]]) كان وزير الحربيه فى مصر , واحد من [[الظباط الاحرار]] من مواليد [[سمالوط]] ([[المنيا]]). عبد الحكيم عامر شارك مع الجيش المصرى فى [[حرب 1948]] و فى [[ثورة 23 يوليه|انقلاب 23 يوليه]] و قاد الجيش المصرى فى [[العدوان الثلاثى|حرب السويس]] (1956) و فى [[حرب اليمن]] (1962 - 1967) و فى [[حرب 67|حرب 1967]].
 
== عبد الحكيم و تنظيم الظباط الاحرار ==
كان عبد الحكيم عامر واحد من الظباط اللى عاملين تنظيم جوا الجيش و مسميين نفسهم [[الظباط الاحرار]] و اللى شاركو بعدين فى [[ثورة 23 يوليه|انقلاب 52]] و كان معروف عن عبد الحكيم عامر علاقته كانت قويه مع جمال عبد الناصر واللى بدات لما كانو الاتنين فى كلية الحقوق فكان جمال عبد الناصر و عبد الحكيم عامر زمايل فى كلية الحقوق الا انه بسبب صعوبة دراسة القانون وكلية الحقوق فمااتوفقوش فى مجال دراسة القانون - ممكن ده يفسر عداء جمال عبد الناصر لما استولى على السلطه للقانونيين - فده خلى عبد الحكيم عامر يقدم فى الكليه الحربيه و لانه كان ابن اخت [[حيدر باشا]] فاتوسط لدخول جمال عبد الناصر للكليه الحربيه و بالفعل دخلو الاتنين الكليه الحربيه سنتها وكان عبد الناصر اتقدم للكليه الحربيه فى السنه اللى قبليها الاانه ما اتقبلش , الاانه مع كون عبد الحكيم عامر ابن اخت حيدر باشا ( اللى ينطبق عليه المثل بتاع جزاء [[سنمار]] ) فده ساعدهم هما الاتنين فى دخول الكليه الحربيه وقتها.
 
== عبد الحكيم عامر و الجيش ==
 
== عبد الحكيم عامر و حرب 67 ==
من اكتر الاحدث اللى ارتبطت جدا باسم عبد الحكيم عامر [[حرب 67]] و اللى مات (سواء انتحار او قتل) بعدها و بسببها و اللى حملته الاداره وقتها نتيجة الهزيمه اللى اتعرض ليها [[الجيش]] و اللى هيا فى الاساس عمل سياسى (اعلان الحرب عمل سياسى و [[حرب 67]] حصلت بعد ماهدد اللى مسيطرين على الحكم فى مصر وقتها بقفل [[خليج العقبه]] و اللى اعتبرته [[اسرائيل]] وقتها و اعلنت ان قفل [[خليج العقبه]] اعلان حرب على [[اسرائيل]] و رغم كده قفل اللى كانو بيسيطرو على الحكم فى مصر (بعد [[ثورة 23 يوليه|انقلاب 52]]) خليج العقبه على الرغم من ان وحدات كتير من الجيش المصرى كانت فى [[اليمن]] وقتها) و القياده المصريه وقتها حملته كل الغلط اللى فى الأساس كان غلط [[جمال عبد الناصر]] فى فترتها نتيجة الهزيمه و اللى هيافى الاساس قرار سياسى كان اللى المفروض يتحاكم عليه السياسيين اللى شاركو فى الكارثه اللى حصلت لمصر و تلالت دول تانيه و هيا [[سوريا]] و [[الاردن]] و [[فلسطين]].
 
== لينكات خارجيه ==
5,044

تعديل