الفرق بين النسختين بتاع: «قناة الجزيره»

ص
بوت: إصلاح التحويلات
ص (روبوت: تغييرات تجميلية)
ص (بوت: إصلاح التحويلات)
بتختلف الاراء حوالين قناة الجزيره، وهي قناة بتمول برامجها شركات الجاز والغاز الغربيه، فيه ناس بيعتبروها قناه حره حسنه النيه لكن فيه بيشكو فى طبيعتها و اهدافها و بيعتبروها اداه فى ايد [[مشيخة قطر]] و ممكن جهات تانيه اتسخرت ليها الاموال و الاجهزه و الدعايه و الامكانيات للوى دراع الدول اللى مش على هواها و تشويه صورتها و [[ابتزاز سياسى|ابتزازها]] خاصة ان القناه على الرغم من انها بتنتقد بلاد معينه و بتحاول تثير شعوبها ضد حكوماتها لكن عمرها ما بتنتقد أى حاجه فى مشيخة قطر و اللى بتنتمى ليها وكإنها اتعملت لأهداف معينه. بيتقال ان القناه مسيطر عليها الاخوان المسلمين <ref> عبد الله العتيبى ، خوازيق أردوغان ، العربيه.نت، يوم 111 ، 9 يونيه 2010. </ref>.
 
بيقول الكاتب عادل درويش فى جورنال الشرق الأوسط العدد 11260 إن فيه دويلات صغيره بتحاول تضخم شخصيتها، و بيقول الباحث و المحلل [[مأمون فندى|مأمون فندي]] في العدد 9442 إن قوى الظلاميه بتسيطر على قناة الجزيرة، و بيقول الكاتب محمد على ابراهيم أن قناة الجزيرة إعلام بعين واحده " يري عيوب الآخرين ويجسدها ويضخمها ويعجز عن رؤية عيوبه وثقوبه التي تملأ الجزيرة الصغيرة التي يعرفها العالم باعتبارها المكان الذي توجد فيها أكبر قواعد عسكرية أمريكية خارج الولايات المتحدة، كما أنها تحظي بأكبر تواجد للجنود والضباط الأمريكيين الذين يصل عددهم إلي 45 ألف جندي وهم رقم أكبر من الجيش القطري نفسه".
 
فى مقاله عنوانها " جزيرة الشيطان " بيقول الصحفى نصـــر القفــاص : " اذا كان في الوطن العربي قناة اسمها قناة الجزيرة فعلينا أن نحذر من المستقبل بكل ماتهب علينا رياحه من خبث وخبائث ومؤامرات‏!!‏" <ref> نصـــر القفــاص ، اسمعونى، جزيرة الشيطان، جورنال الأهرام، عدد 4483، 25 أكتوبر 2009. </ref>
5,044

تعديل