الفرق بين النسختين بتاع: «لغه قبطى»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص r2.6.4) (روبوت تعديل: eu:Koptoera
ص بوت: إصلاح التحويلات
سطر 1:
: ''لإستعمالات تانيه, شوف [[اقباط]]''
{{اقباط}}
'''القبطي''' ({{قبطى|ⲘⲉⲧⲢⲉⲙ̀ⲛⲭⲏⲙⲓ}} ‏|Met Remenkēmi|)‏ هو المرحله التالته من اللغات المصرية اللي اتكلمها [[مصريين|المصريين]] طول التاريخ و كانت مكتوبة بحروف من أصل [[يونانى]] و ديموتيكي-مصري. ودلوقتي بقت بتستعمل بس في الصلوات بتاعت الكنيسية القبطية (وخصوصا اللهجة البحيري), و ليها كمان تاثير كبير على [[اللغه المصريه الحديثه|اللغة المصري الحديثة]] (العامية المصرية) بعني زي بقيت اللغات اللي ماتت لكن مانتهتش بشكل كامل. و بيمتد تاثيرها على مستوى الكلمات المصرية الحديثة اللي اصلها قبطي، و كمان على مستوى المورفولوجي والفونولجي والسينتاكس او النحو و الصرف و الصوتيات. مش بس كدا دا كمان تاثيرها امتد بشكل محدود للغات التانية زي كلمة تمساح في [[عربى قياسى حديث|العربى القياسى الحديث]] و كلمة طوبة وبعض الكلمات اليونانية و حتى الاسبانية و الروسية. و اللغة القبطية بيصنفها العلما ضمن عيلة اللغات الافرواسيوية و تنتها مستعملة لحد القرن السبعتاشر و خصوصا في القرى البعيدة و استخدم المصريين الحروف اليونانية عشان يكتبوا لغتهم القبطية بس زودو عليها 7 حروف مصرية (من الديموطيكي) علشان مالقوش ليها مقابل في الحروف اليونانية.
في ناس يتدعي دلوقتي ان اللغة القبطي ماماتتش لسة و ان في عيلات مصرية لسة بتتكلم قبطي لحد دلوقتي.<ref>[http://www.coptichistory.org/new_page_1871.htm اسرة مصرية مابتتكلمش غير بالقبطي]</ref>
القبطي لغة ليها لهجات كتيرة بس اهم اللهجات دي هي البحيري و الصعيدي (الطيبي نسبة لطيبة العاصمة القديمة بتاعت مصر).
سطر 23:
== تغيير النطق ==
 
البابا [[كيرلس الرابع (بابا اسكندريه)]] (1854 – 1856 م) -المشهور بـ ابو الاصلاح- عمل تغيير لنطق الحروف القبطية و خلاها تمشي مع النطق [[لغه يونانى|اليوناني]] للحروف في محاولة منه للتوحيد بين الكنيسة القبطية و الكنيسة اليونانية <ref>[http://kame.danacbe.com/index.php/topic,2.msg3.html#msg3 تغيير النطق القبطي]</ref> ودا سبب تغيير نطق اغلب الكلمات القبطية و ظهور أصوات فونولوجية ما كانتش موجودة قبل كدا و ما نطقهاش المصريين طول عمرهم زي حرف ال '''ث''' وحرف ال '''ذ'''. وشوية شوية ضاع و اتنسى النطق المصري الاصلي<ref>[http://kame.danacbe.com/index.php?topic=118.0 الحروف القبطي الاصلية و الحديثة]</ref> خاصةً في وجه بحري، انما لسه في كنايس و أديرة كتير في الصعيد بتستخدم النطق القديم.
 
طريقة النطق الجديدة دي اتسمت "اللفظ الحديث" و طريقة النطق الاصلية اتسمت "اللفظ القديم", و على الرغم من فشل محاولة التوحيد بين الكنيستين اليونانية والمصرية, لسه اللفظ الحديث بيتدرس لحد دلوقتي في الكلية الاكليريكية و بيتصلى بيه في الكنايس.