الفرق بين النسختين بتاع: «ويكيبيديا:ملحوظيه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
تحديث
وسم: تعديل مصدر 2017
سطر 3:
فى ويكيبيديا, '''الملحوظيه''' هى اختبار بيستخدمه المحررين عشان يقررو لو كان موضوع معين بيستحق عمل مقالته الخاصه.
 
المعلومات الموجوده على ويكيبيديا لازم تكون قابله للتحقق, و لو ما كانش فى مصادر موثوقه و مستقله و حياديه عن موضوع معين فمش من الضرورى يكون ليه مقاله منفصله. مفهوم الملحوظيه بيطبق فى ويكيبيديا المعياركمعيار الاساسىاساسي و ده لضمان عدم وجود عشوائى للموضوعات. تحديد الملحوظيه ما بيعتمدش بالضروره على حاجات زى الشهره أو الاهميه أو الشعبيه على الرغم من انها بتقوى فرصه امكانيه ان الموضوع ينقبل.
 
== الدليل العام للملحوظيه ==
لو حصل موضوع معين على '''تغطيه كبيره وهامه''' من مصادر '''موثوقه''' و '''مستقله''' فمن '''المفترض''' انه مناسب لمقال أو ليسته.
 
*'''تغطيه هامه''': لو حصل الموضوع علي تغطيه مباشره و بالتفصيل بطريقه بتسهل الوصول للمحتوى و كانت التغطيه اكتر من مجرد ذكر عارض أو بسيط مالوش اهميه, و مش بالضروره تكون الموضوع الرئيسى لمواد المصدر.
*'''موثوقه''': المصادر لازم تكون بتقدم معلومه صحيحه عن الموضوع و مش موجهه لغرض الترويج ليه و معلوماتها تكون قابله للتقييم بشكل بيسمح بالتحقق منها, هو ده ممكن تشمليشمل الاعمال المنشوره بكل الاشكال و الوسائط و بأى لغه, مافيش عدد ثابت من المصادر المطلوبه لان المصادر بتختلف فى الجوده و عمق التغطيه, المنشورات المتعدده من نفس المؤلف أو الجهه بتعتبر مصدر واحد لاثبات الملحوظيه.
*'''مستقله''': المصادر لازم ماترتبطش بموضوع المقاله أو الشخصيه فيها فمثلاً الاعلانات و البيانات الصحفيه و السير الذاتيه و الموقع الالكترونيالالكترونى الخاص ما تعتبرش مستقله, الاعمال اللى عملها الشخص موضوع المقاله او اى شخص علي علاقه بيه كمان ما تعتبرش مستقله.
*'''الافتراض''': التغطيه الكبيره فى المصادر الموثوقه بتشكل «افتراض» مش «ضمان» بإن الموضوع بيستحق مقالته الخاصه, و ممكن عن طريق المناقشه يتبين ان الموضوع موش لازملوه مقاله مستقله, ممكن لأنه مثلا بيخالف قاعده إن ويكيبيديا موش مجموعه عشوائيه من المعلومات.
 
لو كان الموضوع ما بيحققش المعايير دى بس بيحتوى على حقائق و معلومات ممكن التحقق منها, ممكن يكون من المفيد دمجه فى مقاله تانيه مرتبط بيه لو اتوفرت.
 
== مقاله مستقله ==
بشكل عام مطلوب من المحررين يفكروا بأحسن طريقه تساعد اللى بيقرا الموضوع انه يفهمه, أحيانا ده بيكون من خلال تقديم المعلومات علي صفحه مخصصه مستقله و احيانا بيكون من الاحسن تكون جزء من صفحه أكبر عن موضوع اوسع مع معلومات اكتر, فى الحالتين دى ما بيقللش بأى شكل من الاشكال من اهميه الموضوع.
 
== ليه كل المعايير دى مطلوبه ==
الهدف الاساسى من المعايير دى هو التأكد من ان المحررين بيعملوا مقالات بتتوافق مع سياسات المحتوى الرئيسيه فى ويكيبيديا.
 
*مطلوب "تغطيه كبيره" من مصادر موثوقه عشان نقدر نعمل مقال كامل بدل من نص فقره أو تعريف للموضوع, و نكون واثقين من ان الموضوع موش مجرد دردشه عشوائيه او نوع من انواع الخداع او نشر مجموعات عشوائيه من المعلومات.
*مطلوب ان كل المقالات تعتمد بشكل اساسى على مصادر مستقله عشان نكتب مقال عادل و متوازن متوافق مع سياسه وجهه نظر ويكيبيديا المحايده و لضمان ان المقالات مش بتعلن عن منتج او خدمه او منظمه.
*مطلوب اكتر من مصدر عشان نكتب مقال عادل و متوازن متوافق مع سياسه وجهه نظر ويكيبيديا المحايده بدل من تمثيل وجهه نظر مؤلف واحد بس, و ده السبب فى اعتبار المنشورات المتعدده لنفس الشخص او المنظمه «مصدر واحد».
 
بسبب ان المتطلبات دى بتستند لسياسات المحتوى الرئيسيه فهيا بتنطبق على كل المقالات.
 
== حالات مخالفه متكرره ==
'''الترويج الذاتى والدعايهو الدعايه'''
 
المصدر الموثوق موش دايما دليل على الجداره, ويكيبيديا موش وسيله ترويجيه و الترويج الذاتى و السيره الذاتيه و معظم المواد المدفوعه ما تعتبرش وسيله لعمل مقاله موسوعه. مقياس الملحوظيه هو ان الاشخاص مستقلين عن الموضوع نفسه (أو عن الشركه المصنعه ليه , أو اللى عمله, أو مؤلفه , أو مخترعه , أو اللى بيبيعه).
 
'''الاحداث'''