الفرق بين النسختين بتاع: «لوكاندة قصر هليوبولس»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
تمصير
سطر 3:
[[ملف:قصر العروبة.jpg|200px|thumb|left| قصر العروبة ]]
 
'''لوكانده قصر هليوبولس''' أو جراند أوتيل (Grand Hotel) اتبنىاتبنت فيفى الصحرا في سنة 1908-1910 ، وكان أول مالك للوكانده Monsieur Marquet. وكان، مديره و كان مديرها وقت افتتاحهافتتاحها دورينهوفر Doerhoefer اللى كان مدير لمينا هاوس ، وأول مدير مسؤل عن المشروبات والاكل كان Monsieur Bedard ، بمساعدة من الشيف Gouin اللى كانواكان بيشتغلوابيشتغل فى مطعم Paillard في باريس .في فى 1 ديسمبر 1910 ابتدوا يديروا احسن لوكانده في [[مصر]] و [[افريقيا]].
 
صمم الوكاندهاللوكانده المهندس المعماري البلجيكي ارنست جاسبار Ernest Jaspar ، اللوكانده فيها 400 اوده وفيها 55 شقة مخصوصه. واكبر صالة حفلات وافراح . قامشركات بالبناالمقاولات والتركيباللى بنت منو شركاتعملت المقاولاتالتركيبات كانت شركة [[ليون رولان]] وشركاهو وبادوفاشركة ،بادوفا و ودانتميرودانتميرو وفيرو ، والاثنينوالاتنين كانو وقتها من اكبر شركات المقاولات والانشاءاتو المدنيةالانشاءات المدنيه في مصر. و شركات Siemens وSchuepertالالمانيتينو قامواSchuepertالالمانيتين بتركيبركبو شبكة كابلات الكهربا .
 
القبةالقبه الرئيسيةالرئيسيه لقصر هليوبولس ارتفعها علوها 55 متر من الأرض لغاية السقف والبهو تحتها مساحته 539 متر من تصميم الكسندر مارسيل من المعهد الفرنسي ، وقام بالديكور من الداخل كلود جورج لويس ،و فيها 22 عمود من الرخام الايطاليالطليانى متحمل عليهاالسقف.
 
في سنة 1960 اتحولت الوكاندهاللوكانده لمقر لعددلكذا مناداره اداراتحكوميه الحكومية، و فى يناير 1972 اتحول المبنى لمقر للاتحاد سياسيالسياسى بين[[ ليبيا]] و[[مصر]] و[[سوريا]] (اتحاد الجمهوريات العربية ) ، ومن هنا جات تسميته الحالية قصر الاتحادية (قصر الوحدة) أو قصر رئاسة الجمهورية بمصر الجديدة أو قصر العروبة
 
تقعاللوكانده الوكاندهموجوده عند تقاطع شارع الميرغنى مع شارع الاهرام وابراهيم اللقانى فى منطقة الكوربةالكوربه فى [[مصر الجديدةالجديده]]
 
== اشهر نزلا القصر ==