الفرق بين النسختين بتاع: «محمد ابو تريكه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بواسطة 41.237.63.96 (مناقشة) لآخر نسخة بواسطة Samsam22
ابتدا صفحه جديده بـ 'لعيب كوره مصرى , بيلعب فى النادى الاهلى .'
سطر 1:
لعيب كوره مصرى , بيلعب فى النادى الاهلى .
'''محمّد أبو تريكة''', هو لاعب كورة [[مصر]]ي مشهور جداً. بيلعب في [[النادى الاهلى|النادى الأهلي]] و دولي في [[منتخب مصر بتاع الكوره|منتخب مصر]], ملقب بـ"الفنان" لانه من احسن اللاعيبة الي عرفتها الكورة المصرية و متسامح و ابتسامتهُ علي وشهُ على-طول , كان السبب الرئيسي لفوز [[النادى الاهلى|الأهلي]] و[[مصر]] في البطولات الأخيرة القارية. هو لاعب ماهر جداً, و من اجوانهُ المشهورة: جون في "[[الصفاقسى]]" وجاب كاس [[دورى ابطال افريقا|دوري أبطال افريقا]] للأهلي و جاب جون في "[[فريق الكاميرون|الكاميرون]]" في نهائي [[كاس افريقيا فى غانا 2008|كاس افريقيا في غانا 2008]] وجاب الكاس ل[[مصر]] بردو.
 
أبو تريكة من أحسن اللاعيبة بيتلقب بردو بـ "أحسن العيبة اللي أنجبتهم الكرة المصرية" و معروف عنه فى الملعب الباصات الممتازة بتاعته و الفاولات الرهيبة اللى بيحطها في الجون زي ما بيعمل في بطولات و ليه كتيره.
 
أبو تريكة إترشح لجايزة أحسن لاعب في [[افريقيا]] لسنة 2008 و وصل للقايمة النهائية مع ايسسن لاعب تشيلسي و غانا و اودبايور لاعب بنين و الارسنال. ولكن ما فازش تريكة بالجايزة، و زعلت ناس كتيره لان هو كان المرشح الاقوى بفضل انجازته الكتيرة، لكن أخد جايزة "أحسن لعيب بيلعب فى افريقيا".
 
[[تصنيف:لاعب كورة قدم]]
[[تصنيف:رياضيين مصريين]]
 
[[ar:محمد أبو تريكة]]
[[de:Mohamed Abo Treka]]
[[en:Mohamed Aboutrika]]
[[fi:Mohammed Aboutrika]]
[[fr:Mohamed Aboutreika]]
[[he:מוחמד אבו טריקה]]
[[it:Mohamed Aboutreika]]
[[ja:モハメド・アブトレイカ]]
[[lt:Mohamed Aboutreika]]
[[nl:Mohamed Abo Treka]]
[[pl:Mohamed Aboutreika]]
[[pt:Mohammed Abu Trika]]
[[ru:Абутрика, Мохаммед]]
[[sv:Mohamed Aboutreika]]