الفرق بين النسختين بتاع: «عبد الحكيم عامر»

أُزيل 11 بايت ،  قبل سنة واحدة
ص
استرجع التعديلات بتاعة 37.211.89.172 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة HitomiAkane
وسمين: تعديل من المحمول تعديل ويب محمول
ص (استرجع التعديلات بتاعة 37.211.89.172 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة HitomiAkane)
وسم: استرجاع
'''المشير عبد الحكيم عامر ''' ([[11 ديسمبر]] [[1918]] - [[14 سبتمبر]] [[1967]]) كان وزير الحربيه فى مصر , واحد من [[الظباط الاحرار]] من مواليد [[سمالوط]] ([[المنيا]]). عبد الحكيم عامر شارك مع الجيش المصرى فى [[حرب 48]] و فى [[ثورة 23 يوليه|انقلاب 23 يوليه]] و قاد الجيش المصرى فى [[العدوان الثلاثى|حرب السويس]] (1956) و فى [[حرب اليمن]] (1962 - 1967) و فى [[حرب 67|حرب 1967]].
 
== عبد الحكيم و تنظيم الضباطالظباط الاحرار ==
كان عبد الحكيم عامر واحد من الضباطالظباط اللى عاملين تنظيم داخلجوا الجيش و مسميين انفسهمنفسهم [[الضباطالظباط الاحرار]] و اللى شاركواشاركو بعدبعدين فى [[ثورة 23 يوليه|انقلاب 52]] و كان معروف عن عبد الحكيم عامر علاقته كانت قويه مع جمال عبد الناصر والتىواللى بدات لما كانواكانو الاثنينالاتنين فى كلية الحقوق فكان جمال عبد الناصر و عبد الحكيم عامر زملاءزمايل فى كلية الحقوق الا انه بسبب صعوبة دراسة القانون وكلية الحقوق لم يتوفقوافمااتوفقوش فى مجال دراسة القانون - ممكن هذاده يفسر عداء جمال عبد الناصر لما استولى على السلطه للقانونيين - فهذافده جعلخلى عبد الحكيم عامر يقدم فى الكليه الحربيه و لانه كان ابن اخت [[حيدر باشا]] فقد توسطفاتوسط لدخول جمال عبد الناصر للكليه الحربيه و بالفعل دخلوادخلو الاثنينالاتنين الكليةالكليه الحربيةالحربيه في تلك السنةسنتها وكان عبد الناصر تقدماتقدم للكليةللكليه الحربيةالحربيه فى السنه اللى قبلهاقبليها الاالاانه انهما لم يقبلاتقبلش , الا انهالاانه مع كون عبد الحكيم عامر ابن اخت [[محمد حيدر باشا]] ( الذىاللى ينطبق عليه المثل هذابتاع جزاء [[سنمار]] ) فهذافده ساعدهم الاثنينهما الاتنين فى دخول الكليه الحربيه وقتها.
 
== عبد الحكيم عامر و الجيش ==