الفرق بين النسختين بتاع «تسامح»

تم إضافة 1,242 بايت ،  قبل 8 أشهر
ص
استرجع التعديلات بتاعة 196.74.108.231 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة 196.147.149.53
وسوم: تعديل من المحمول تعديل بتطبيق أندرويد تعديل ويب محمول مسترجع
ص (استرجع التعديلات بتاعة 196.74.108.231 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة 196.147.149.53)
وسم: استرجاع
'''استحمال الناس لغيرهم''' التسامح ( توليرانسيه ) هى مصطلحات بتستعمل فى السياق الثقافي و الجتماعي و الديني و توصف قبول الاخر و بتمنع التمييز ضد الاقليات سواء الدينيه او العرقيه او الاجتماعيه. 'عدم الاستحمال' ممكن استخدامها للإشارة للممارسات التمييزية اللى مطلوب منعها.
 
رغم إن المصطلحات دى كانت علشان تشير للتسامح الديني للاقليات الدينية والطائفية بعد [[تعديل بروتيستانتى|التعديل البروتستانتى]] , لكن المصطلحات بتستخدم علشان تشير لمجموعة واسعة من ممارسات التسامح مع الجماعات او الاحزاب السياسية او الافكار اللى بيكون عليها اعتراض على نطاق واسع <ref>[http://dictionary.reference.com/browse/Toleration Dictionary.reference.com]</ref>
يُقصد بالتسامح في اللغة الكرم، والجود، وورد في مختار الصحاح للرازي بالسّماح، وَالسّماحة، والجود، وسمح به سماحاً أو سماحة أي جاد به، وسمح له يعني أعطاه، والعفو عن المسيء والظالم، وهو من الصفات الكريمة التي دعا إليها الدين الإسلامي،
وبالتالي فإنَّ التسامح قيمة أخلاقية عظيمة تعني الصفح عن الإنسان المُخطئ، والعفو عند المقدرة، والتجاوز عن أخطاء الآخرين، ووضع الأعذار لهم، والالتفات إلى حسناتهم بدلاً من التركيز على عيوبهم، وسيئاتهم.
 
مبدأ الاستحمال مبدأ عليه خلاف , النقاد [[ليبراليه|الليبراليين]] بيقولو انه مش مناسب اعتبار ان الاختلاف انحراف عن المألوف, و انه مش مقبول ان عرف "الاستحمال و التسامح" يكون مفروض , و ان السلطات يكون ليها الحق فى معاقبة الاختلاف بدل من التأكيد على مفاهيم الكياسة او التعددية. ناس تانيه بتقول ان وجود تعريف ضيق 'للاستحمال' مفيد أكتر مش لأنه معناه ان مافيش داعى لاظهار حماس بال[[كدب]] لمجموعات او ممارسات عليها اعتراض .
# موقع موضوع
 
اقدم مثال لمبدأ الاستحمال العرقى والدينى موجود فى [[اسطوانة سيروس]] ، اللى أعلنها [[سيروس العظيم]] بعد ما اسس [[الامبراطورية الفارسية]].
 
== وثايق تاريخيه مهمه ==
91,924

تعديل