الفرق بين النسختين بتاع: «دين»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص r2.7.2) (روبوت تعديل: sa:धर्ममूलम्
ص روبوت: تغييرات تجميلية
سطر 1:
'''الدين''' أو الدِيانه هو مجموعة من النظم الثقافية ، نظم المعتقدات ، و وجهات نظر عالميه اللى بتحدد الرموز اللى بتتواصل بين الإنسانية والقيم الروحانية و الأخلاقية<ref>While religion is difficult to define, one standard model of religion, used in [[religious studies]] courses, was proposed by [[Clifford Geertz]], who simply called it a "cultural system" (Clifford Geertz, ''Religion as a Cultural System'', 1973). A critique of Geertz's model by [[Talal Asad]] categorized religion as "an [[anthropology|anthropological]] category." (Talal Asad, ''The Construction of Religion as an Anthropological Category'', 1982.)</ref>
 
 
كتير من الديانات فيها حكايات ، رموز ، تقاليد و تاريخ مقدس هدفها إنها تدى [[معنى الحياه|معنى للحياه]] ، أو تفسير [[اصل الحياه|أصل الحياه]] أو الكون . الديانات بتميل انها تحدد الأخلاق ، القوانين الدينية أو أسلوب مفضل من أفكارهم عن الكون و الطبيعة البشرية.
 
 
كلمة الدين بتستخدم أحيانا بالتبادل مع كلمة الإيمان أو نظام الاعتقاد ، لكن الدين بيختلف عن الاعتقاد الخاص فى ان الدين بيكون له جانب جماعى. و معظم الأديان نظمت السلوكيات ، بما فيها [[تسلسل هرمى دينى|التسلسل الهرمى الدينى]] و تعريف و تحديد إيه اللى بيشكل الانضمام أو العضويه فى دين معين و التجمعات من العلمانيين ، و عمل اجتماعات منتظمة أو الخدمات لأغراض تبجيل الاله المعبود أو علشان الصلاه.
 
تطور الدين حصل بطرق مختلفة فى ثقافات مختلفة. بعض الديانات بتركز على الاعتقاد ، و بعض الديانات بتركز على الأفعال.
 
 
== مصادر ==
{{مصادر}}
 
 
{{Link FA|ca}}