الفرق بين النسختين بتاع: «الحمله الفرنسيه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بواسطة 41.233.28.234 (مناقشة) لآخر نسخة بواسطة Ramsis II
سطر 17:
 
== التأثير ==
التأثير اللي عملته الحملة الفرنساوية على مصر موضوع من أكتر المواضيع اللي بينقسم حواليها رأي المصريين. من ناحية في كتير بيعتقدو انها كانت مجرد حملة صليبية استعمارية دمرت مصر و اجهضت نهضتها.و على العكس في مصريين بيمدحوا الحملة الفرنساوية و بيشوفوا انها نقطة البداية لنطلاق مصر من ضلمة و جهل العصور الوسيطة لعلم و تكنولوجيا العصور الحديثة.
التأثير اللي عملته الحملة الفرنساوية على مصر كان ايجابى جدا فى مجالات كتيره زى انهم صحو عند المصريين من تانى الاحساس بانتمائهم لمصر اللى العرب حاولو يمحوه عند المصريين من اول لما العرب دخلو مصر و اجبرو المصريين على تغيير هويتهم الثقافيه و الدينيه بالسيف و مع الوقت منعو على المصريين انهم يتكلمو قبطى اللى هيا لغة المصريين , و كان نتيجه صحيان الهويه عند المصريين انهم بعد كده خدو قرارهم بنفسهم و اختارو محمد على باشا اللى هوا بكل المقاييس اللى بنى مصر الحديثه لانه شال الجميل للمصريين لما اختاروه و حب مصر والمصريين و اشتغل باخلاص وابداع فى انه يبنى مصر , مش زى قبل كده لما كان يتفرض على المصريين والى مالوش اى صله او علاقه بمصر او المصريين لمجرد انه على علاقه كويسه (سواء علاقة صحوبيه او قرابه او حتى مصالح ماديه صرف ) بالخليفه .
# أنألف العلما بتوععلماء الحملة الفرنساوية الفو كتاب '''وصف مصر''' اللي بيعتبر اكبر موسوعة معاصرة سجلت جغرافيا و تاريخ و عادات و تقاليد وحتى موسيقى و اغاني المصريين في المدن و القرى.
بعديه ييجى انجازات تانيه عملها الفرنساويين فى التره اللى فضلوها فى مصر من سنة 1798 لسنة 1801 زى
# أن العلما بتوع الحملة الفرنساوية الفو كتاب '''وصف مصر''' اللي بيعتبر اكبر موسوعة معاصرة سجلت جغرافيا و تاريخ و عادات و تقاليد وحتى موسيقى و اغاني المصريين في المدن و القرى.
# نابوليون انشأ المجمع العلمي المصري اللي بيعتبر اول مؤسسة علمية في مصر الحديثة.
# اكتشاف حجر رشيد و فك رموز الكتابة المصرية القديمة(الهيروغليفية)على ايد العالم [[شامبوليون]] اللي فتح عيون العالم على حضارة [[قدماء المصريين|المصريين القدام]] و ولادة علم المصرولوجيا, و على اساس فك الموز بتاعة حجر رشيد و فهم اللغه الهيروغليفيه بقى فى اصلا حاجه اسمها سياحه اثار اللى هيا واحده من اهم مصادر الدخل لمصر .
#عمل صدمة حضارية للمصريين اللي احتكو لأول مرة بأوروبا بعد عصر التنوير و تبنيهم للنظم الادارية للفرنسيين زي سجلات الوفاة والمواليد و القانون المدني الفرنساوي و المحاكمات الحديثة و الجيش و الأسلحة الحديثة و قيم الحرية و الثورة اللي خلت المصريين لأول مرة يثورو على الوالي العثماني و يخلعوه و يعينوا مكانه [[محمد على باشا|محمد على باشا]]..