الفرق بين النسختين بتاع: «حروب صليبيه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة MerlIwBot (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة GhalyBot
سطر 10:
== الدوافع و الاهداف ==
[[Image:Massacre of Jews.jpg|left|thumb|300px|الصليبيين اعتبروا عنفهم حرب عادله]]
المروجين للحروب الصليبيه قدرو يقنعو الناس فى اوروبا ان محاربة المسلمين و الخارجين على الكنيسه الكاتوليكيه و استخدام العنف ضدهم مش ضد التعاليم المسيحيه لكن بالعكس محاربتهم واجبه ( حرب عادله ) لانهم أعداء بيمثلو خطر على المسيحيه و لازم تتشن عليهم " حرب استباقيه " ، و إن الاراضى المقدسه استولى عليها المسلمين مع انها ملك للمسيح و الرومان ( بابا الكاتوليك كان بيعتبر وريث الاتنين ). عن طريق المشاركه فى الحرب بالنفس أو بالمال بيكفر المشارك عن خطاياه الدنيويه و بينال ( غفران الرب ). في البدايه المحاربين المسيحيين اللاتين ماكانوش بيسموا نفسهم صليبيين لكن " حجاج ". الحروب الصليبيه ماكانتش حرب للتبشير بالمسيحيه لكن حرب مسلحه لإستعادة حق مسلوب زى ما صورته الكنيسه الكاتوليكيه وقتها <ref> Riley-Smith, p.9-12 </ref>. الكنيسه الكاتوليكيه استخدمت فكرة [[القديس اوغسطين]] فى امكانية شن حرب للدفاع عن الذات.
 
الحروب الصليبيه كان ليها عناصرها المميزه اللى أهمها انها كانت حرب بإسم المسيحيه و المسيح مش بإسم دول أو بلاد زى الحال فى الحروب التانيه و كانت بحجة الدفاع عن المسيحيه ككل مش الدفاع عن دوله او مصالحها، و اللى بيقودها كان رئيس كنيسة مسيحيه ( البابا ) مش ملك أو امبراطور.
 
الحروب الصليبيه ما جاتش من فراغ ، و ما كانتش اعتداء لاتينى من غير سبب ، الاراضى اللى بتتسمى مقدسه فى شرق [[البحر المتوسط]] كانت من املاك ( اللاتين ) و الامبراطوريه البيزنطيه لغاية ما فى سنة 638 استولى ال[[عرب]] عليها ، فى سنة 1009 اعتدى [[الحاكم بأمر الله]] على [[كنيسة القيامه]] بعد ما امر بهدمها و قال : " فليصير طولها عرضاً و سقفها ارضاً " <ref> [[شهاب الدين النويرى|النويرى]] ، 28/184</ref> فإتهجم عليها و اتنهبت و اتخربت و زعل المسيحيين [[اوروبا|الاوروبيين]] اللى كانو بيحجو ليها و اجتاح الغرب غضب عارم. من ناحيه تانيه المسلمين كانو من جهة الغرب بيحاولو يتوسعو فى الاراضى الاوروبيه من [[اسبانيا|اسپانيا]] ، و من جهة الشرق استولى [[سلاجقه|السلاجقه]] على اراضى الامبراطوريه البيزنطيه و بقوا بيهددو عاصمتها [[كونستانتينوپوليس|قسطنطينيه]]. فى الظروف دى حس الاوروبيين انهم فى خطر و لازم يتحركو قبل فوات الاوان ، و انتهزت الكنيسه الكاتوليكيه الفرصه لتعزيز مكانتها و نفوذها وقت صراعها مع الملوك و الأمرا [[سيكولاريه|العلمانيين]] فى اوروبا عن طريق تدشين حرب دينيه تحت زعامتها. و من ناحيه تانيه، الكنيسه الكاتوليكيه فى غرب اوروبا شافت فى موضوع الحرب ضد المسلمين فرصه لتحسين علاقتها المتدهوره مع الكنيسه البيزنطيه فى شرق اوروبا و حتى السيطره عليها عن طريق الاتحاد ضد عدو مشترك.
 
مفيش عامل واحد منفرد ممكن يعتبر انه كان سبب قيام الحروب الصليبيه لكن فيه عوامل كتيره متشابكه، دينيه و سياسيه و اقتصاديه و اجتماعيه و غيرها.
 
الحروب الصليبيه كانت حروب مميزه ليها عناصرها الخاصه جداً و حصلت فى فتره محدده من التاريخ و مش أى حرب ممكن تسميتها حرب صليبيه. اهم عنصر فى الحرب الصليبيه هى انها تكون تحت رعاية الكنيسه و بموافقة بابا الكاتوليك. من غير العنصر ده ما بتسسماش حرب صليبيه حتى و ان كانت بين مسلمين و مسيحيين.