الفرق بين النسختين بتاع: «صلاة العيد»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت: تغييرات تجميلية
سطر 1:
'''صلاة العيد''' هى صلاة بيصليها [[مسلم|المسلمين]] بس فى [[عيد الفطر]] و [[عيد الاضحى]]. فى الصلاة دى بعكس ال[[صلاة الجمعه]], الخطبه بتبقى بعد الصلاة مش قبلها, المصلين بيكبروا تكبيرات العيد من الفجر لحد ما الصلاة تخلص و بعد كل اذان فى ايام العيد . فى مصر الاطفال بيروحوا باللبس الجديد اللى اشتروه مخصوص للعيد و بيتوزع عليهم [[عيديه|عيديات]] و هدايا , فى صلاة العيد فى عيد الصغير ساعات بيتوزع [[كحك العيد]] أو حلويات . الصلاة دى بيستحسن تتصلا فى الساحات المفتوحه بدل من ال[[جامع|جوامع]].
== الصلاة ==
صلاة العيد ليها طقوس بتبتدى بتجمع الناس فى الساحات المفتوحه أو الجوامع من الفجر , و بيكبروا تكبيرات جماعيه بتتسمى'''" تكبيرات العيد"''' لحد بعد شروق الشمس و بيقوم الناس عشان يصلوا. الصلاة بتبقى ركعتين و بعكس صلوات الخمسه اللى بيصليها المسلمين , بتبدى الصلاة بسبعة تكبيرات و بيتكرر التكبيرات السبعة دى بعد الركوع و فى الركعة التانيه بتبقى خمس تكبيرات. بعد الصلاة بتبدى الخطبه اللى بيقولها الخطيب.
 
 
== تكبيرات العيد ==
'''''الله أكبر , الله أكبر , الله أكبر , لا إله إلا الله , االله أكبر و لله الحمد , الله أكبر كبيراً و الحمد لله كثيراً و سبحان الله بكرة و أصيلاً , لا إله إلا الله , وحده صدق وعده و نصر عبده و أعز جنده و هزم الأحزاب وحده ,لا إله إلا الله , و لا نعبد إلا إياه مخلصين له الدين و لو كره الكافرون , اللهم صل على سيدنا محمد و على آل سيدنا محمد و على أصحاب سيدنا محمد و على أنصار سيدنا محمد و على أزواج سيدنا محمد و على ذرية سيدنا محمد و سلم تسليماً كثيرا"'''
=== الخلاف على التكبيرات ===
التكبيرات العيد الجماعيه عليها خلاف ما بين مشايخ جامع [[الأزهر|الأزهر الشريف]] [[الأشعرى]] و ال[[مذاهب السنه الاربعه|مذاهب السنة الاربعه]] اللى الازهر متبنيها و بيدرسها من جهة و ما بين مشايخ [[الوهابيه]] ([[سلفيين مصر|السلفى]]) من جهة تانيه , اللى شايفين انها حرام و بدعه و حاولوا يمنعوها و قالوا ان تكبيرات العيد لازم يتم بشكل فردى و مش بصوت عالى و تبقى التكبيرات " 'الله أكبر , الله أكبر , الله أكبر , لا إله إلا الله , االله أكبر و لله الحمد" . الخلاف وصل ان الازهر طلع فتاوى <ref>http://www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=299</ref> بترفض كلام شيوخ الوهابيه و استشهدت ان الامام الشافعى قال على الطريقة دى "وإن كبر على ما يكبر عليه الناس اليوم فحسن، وإن زاد تكبيرًا فحسن، وما زاد مع هذا من ذكر الله أحببتُه" . لحد النهارده الخلاف ده مخلصش و ساعات , خصوصا بره مصر , بيتقال على تكبيرات العيد اللى الازهر مؤيدها " تكبيرات العيد المصريه" و " تكبيرات العيد بالطريقة المصريه".
 
== مصادر ==
{{Reflist}}
 
سطر 19:
[[en:Salat al Eid]]
[[lbe:Байрам-чак]]
[[simple:Salat al Eid]]
[[sh:Bajram-namaz]]
[[simple:Salat al Eid]]
[[tr:Bayram namazı]]