الفرق بين النسختين بتاع: «هدى سلطان»

أُضيف 8 بايت ،  قبل سنة واحدة
ص
تمصير عن طريق اوب
ص (←‏وفاتها: تعديل، غير: يونيو ← يونيه عن طريق اوب)
ص (تمصير عن طريق اوب)
 
'''هدى سلطان''' ([[15 أغسطس]] [[1925]] - [[5 يونيو]] [[2006]])، ممثلة ومطربه [[مصر]]ية.
اتولدت فى واحده من القرى المصرية تسمى كفر ابو جندي تابعة لمركز قطور بمحافظة الغربية قريب من مدينة [[طنطا]] اسمها الاصلى بهيجة حبس عبد العال الحو, هىهيه شقيقة الفنان [[محمد فوزى]] وأخت الفنانة [[هند علام]] وهي فنانة ومغنية مصرية
ابتدت فى 1950 مع فيلم "ست الحسن".وده كان سبب طلاقها من اول أزواجها محمد نجيب بسبب الغيرة بعد أن أنجبت كبرى بناتها نبيلة وبعدها تزوجتاتجوزت المنتج والموزع السينمائي [[فؤاد الجزايرلى]] وفشل زواجها . وتزوجت بعده [[فؤاد الأطرش]] شقيق [[فريد الأطرش]] و[[اسمهان]] الأطرش، وبعدها [[فريد شوقى]] اللى أنجبت منه ابنتيها ناهد ومها وعاشت معه 15 سنه. و تزوجتاتجوزت بعده المخرج المسرحي [[حسن عبد السلام]]
 
[[ملف:Mohamed Fawzi.gif|150px|thumb|left|محمد فوزى]]
قدمت مع [[فريد شوقي]] اكثر من عشرين فيلما حيث شكلا ثنائيا متميزا فى السينما المصرية جذب جمهور كبير دفعت النقاد والجمهور لإطلاق لقب "ملك الترسو" على الراحل فريد شوقي.
 
ومن اشهر الافلام اللى قدمتها "[[امرأة فى الطريق (فيلم)|امرأة فى الطريق]]" الذياللى نالت على دورها فيه الكثير من الجوائز، الى جانب افلام "السكرية" عن رواية [[نجيب محفوظ]] بالاسم نفسه و"جعلوني مجرما" للمخرج [[عاطف سالم]] و"فتوات الحسينية".
 
ومثلت فى "الاختيار" و"وداعا بونابرت" و"الابن الضال" مع المخرج المصري الشهير [[يوسف شاهين]] وفي "بدور" و"بورسعيد" و"سوق السلاح". وكان اخر دور سينمائي ظهرت فيه بعد عشرين سنه من انقطاعها عن التمثيل السينمائي فى فيلم "نظرة عين" مع الفنانة [[منى زكى]] كضيفة شرف.
* نسيتك زي مانسيتني
* نام يا حبيبي نام
* هوهوه وأنا
* هنوا الدكتور وارقوه ببخور
* والله رماني الشوق
184,682

تعديل